5 فایده تخم مرغ

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/05/19
ورود مقاله: 1391/07/06
person.webp 7986
heart.webp 0

5 فایده تخم مرغ

 

تخم‌مرغ همواره نمادي از باروری و زايش بوده است. اين ماده غذايی نه تنها يک غذاي کامل است؛ بلکه عنصري ضروري براي تهيه بسياري از غذاهاي ايراني به حساب مي‌آيد. اين ويژگي، به علت ترکيبات استثنايي آن است که شامل پروتئين و انواع ويتامين‌ها، به خصوص ويتامين‌هاي گروه B، موادمعدني و کولين است. اما به‌رغم تمام اين شگفتي‌ها، باز هم جايگاه تخم‌مرغ در سبد غذايي به دليل آنکه حاوي مقاديري کلسترول است، پايين است؛ درحالي که تحقيقات اخير، خواص بسياري را به اين خوراکي خوشمزه نسبت مي‌دهند.

1- تخم‌مرغ دوست مغز است
يکي از دلايل مفيد بودن تخم‌مرغ به وجود ترکيبي به نام کولين برمي‌گردد. اگر چه بدن ما تا حدودي قادر به ساخت کولين است اما اين ميزان کافي نيست و بايد مقداري نيز توسط رژيم غذايي وارد بدن شود. حتما مي‌پرسيد مگر اين ترکيب در بدن چه کار مي‌کند؟ در اين باره بايد گفت کولين جزو مهمي از ساختار بسياري از چربي‌ها از جمله غشاي سلولي است که انعطاف‌پذيري و يکپارچگي سلول‌ها به ذخاير کافي آن بستگي دارد. خصوصا در ساختمان چربي مغز که درصد بالايي از کل توده آن را تشکيل مي‌دهد، بنابراين کولين در سلامت مغز نقش مهمي دارد. علاوه بر اين کولين عامل مهمي در فرآيند متيلاسيون است. لازم است بدانيد که بسياري از واکنش‌هاي شيميايي مهم در بدن توسط متيلاسيون (که در آن گروه‌هاي متيل از يک مکان به مکان ديگري منتقل مي‌شوند) به انجام مي‌رسد. به علاوه اين ترکيب جزو کليدي در ساختار استيل‌کولين، عامل اصلي در انتقال پيام‌هاي عصبي است. يادتان باشد که زرده‌ تخم‌مرغ غني‌ترين منبع کولين بوده و پس از آن دانه‌هاي سويا، اسفناج، چغندر و محصولات گندم کامل از منابع اصلي‌ آن هستند.

2-تخم‌مرغ به کاهش وزن کمک مي‌کند
در يک تحقيق 160 مرد و زن مبتلا به چاقي و حتي اضافه وزن به 2 گروه تقسيم شدند که به يکي از گروه‌ها صبحانه 2 عدد تخم‌مرغ و به گروه ديگر نان شيرين معادل همان انرژي دريافتي داده شد (هر 2 گروه در يک رژيم لاغري 1000 كيلوکالري در روز قرار داشتند). جالب است بدانيد که گروه اول 2 برابر گروه دوم کاهش وزن داشتند چون تخم‌مرغ با حجم کمتر، انرژي مناسبي را براي بدن تامين کرده و مانع از ريزه‌خواري در طول روز مي‌شود.

3-تخم‌مرغ آنقدرها هم کلسترول را بالا نمي‌برد
هستند افراد زيادي که از تخم‌مرغ به‌رغم طعم، ارزش غذايي بالا و سهولت مصرف به خاطر بالا رفتن کلسترول‌شان استفاده نمي‌کنند. بيش از 30 سال تحقيقات نشان داده‌اند که بزرگسالان سالم مي‌توانند بدون تاثير قابل‌توجهي در خطر افزايش بيماري‌هاي قلبي يا سکته با خيال راحت تخم‌مرغ بخورند. درواقع، سازمان‌هاي بهداشتي متعدد بين‌المللي از جمله بهداشت و درمان کانادا، بنياد قلب و سکته کانادا، بنياد قلب استراليا و بنياد قلب ايرلند هم اکنون شروع به ترويج مصرف تخم‌مرغ به عنوان بخشي از رژيم غذايي براي داشتن قلبي سالم کرده‌اند. مطالعه سال 2007 روي 9500 نفر در مرکز پزشکي ساينس مانيتور نشان داده است که خوردن يک يا 2 تخم‌مرغ در روز در بزرگسالان سالم منجر به افزايش خطر بيماري قلبي يا سکته نخواهد شد و علاوه‌ بر اين که خوردن تخم‌مرغ در واقع ممکن است همراه با کاهش فشارخون باشد. بيش از 25 مطالعه در سال 2000 نيز نشان داده‌اند که خوردن تخم‌مرغ در هر روز ارتباطي با افزايش خطر ابتلا به بيماري قلبي در زنان و مردان سالم ندارد. در سال 2005 نيز پژوهش انجام‌شده توسط پژوهشگران در مرکز تحقيقات دانشگاه ييل نشان داده است که افزودن 2 تخم‌مرغ در روز به رژيم غذايي، اثر قابل‌توجهي در افزايش سطح کلسترول در خون جوانان سالم با سطح کلسترول خون متوسط يا حتي سطح بالا ندارد. بنابراين اکنون، کارشناسان تغذيه و علوم پزشکي اعلام کرده‌اند که در يک رژيم غذايي کم‌چرب مي‌توان از يک يا 2 تخم‌مرغ در روز بدون تغيير قابل‌توجهي در سطوح کلسترول خون استفاده کرد. اين اطلاعات از طريق تجزيه و تحليل آمار 224 پژوهش که در 25 سال گذشته به انجام رسيده حاصل شده است.

4-تخم‌مرغ جلوي لخته شدن خون را مي‌گيرد
حتي عادت به خوردن تخم‌مرغ مي‌تواند به کاهش خطر حمله قلبي يا سکته به وسيله جلوگيري از لخته شدن خون کمک کند. پژوهشي در اين رابطه نشان داده است که پروتئين موجود در زرده تخم‌مرغ نه تنها مهار‌کننده‌ قوي تجمع پلاکت انساني است بلکه زمان تبديل فيبرينوژن به فيبرين را نيز طولاني‌تر مي‌کند. البته اين اثر به ميزان مصرف اين ماده‌غذايي هم وابسته است.

 

 

5-تخم‌مرغ دشمن آب‌مرواريد‌ است
جالب است بدانيد لوتيين و زيگزانتين موجود در تخم‌مرغ، جزو کاروتنوييدها بوده و به پيشگيري از آب‌مرواريد کمک مي‌کنند، البته لوتيين ممکن است حتي در مقادير بالاتر از تخم‌مرغ در سبزيجات سبز مانند اسفناج يافت شود اما تحقيقات ارايه شده در انجمن غذايي تگزاس در سال 2003 نشان داده است که استرهاي طبيعي لوتيين موجود در تخم‌مرغ حتي به نسبت محصولاتي تحت عنوان مکمل خالص لوتيين موثرتر است. در اين تحقيق به مردان سالمند مورد بررسي، روزانه 6 ميلي‌گرم لوتيين به دست آمده از 4 منبع مختلف نظير تخم‌مرغ، گلبرگ گل هميشه‌بهار، اسفناج و استرلوتيين (مکمل لوتيين خالص) داده شد و سطح لوتيين سرم را در آنها بررسي کردند. پاسخ سرم به لوتيين تخم‌مرغ به طور معناداري نسبت به مکمل‌هاي خالص و اسفناج بيشتر بود. اين مطالعه نشان داد که خوردن غذاهاي غني از لوتيين که شاخص‌ترين آن تخم‌مرغ است، به مراتب موثرتر از مصرف حتي مکمل‌ها بوده و در نهايت به افزايش غلظت لوتيين در چشم کمک مي‌کند.

 

منبع: تالار گفتگوی پزشکان و دندانپزشکان ایران

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

مهدی

0
0
1391/07/10

من عاشق تخم مرغم اگه روزی 2 تا نخورم روزم شب نمیشه

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top