غذاهای آلرژی زا و ضد آلرژی کدامند؟

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/02/29
ورود مقاله: 1391/06/28
person.webp 62647
heart.webp 18

غذاهای آلرژی زا و ضد آلرژی کدامند؟

 

 غذاهای تشدید کننده آلرژی
افراد مبتلا به Pollen Allergy (آلرژی به گرده گل ها و گیاهان) ممکن است با مصرف میوه و سبزی تازه، دچار خارش و تورم را در ناحیه لب ها، زبان، گلو و سقف دهان شوند. این نوع آلرژی در بزرگسالان شایع تر از کودکان است. شدت علائم در افراد مختلف متغیر است و معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، اما ممکن است به ندرت واکنش های آنافیلاکسی (نوع شدید علائم آلرژی که می تواند منجر به مرگ گردد) را باعث شود. معمولاً میوه ها و سبزیجات پخته توسط این افراد بهتر تحمل می شوند. از جمله میوه و سبزی هایی که ممکن است آلرژی فصلی را در این افراد تشدید کنند و باعث خارش و تورم دهانی شوند، شامل: سیب، هویج، کرفس، گوجه فرنگی، فندق، خربزه، موز، گیلاس، زردآلو، گوجه سبز و هلو است. عدم مصرف یا کاهش مصرف این مواد در هنگام گرده افشانی گیاهان و آلرژی های فصلی، تحمل این شرایط را برای بیمار راحت تر می کند. همان طور که در بالا نیز اشاره شد تنها راه درمان آلرژی، پرهیز از ارتباط با ماده حساسیت زاست.

برنامه سه هفته‌ای ضدآلرژی
برای اینکه بفهمید به موادلبنی حساسیت دارید یا نه این برنامه سه هفته‌ای را که از طریق آن خواهید توانست کلیه لبنیات را از برنامه‌غذاییتان حذف کرده، دستگاه گوارشتان را ترمیم کرده و سیستم بدنتان را دوباره راه‌اندازی کنید، اجرا کنید.

هفته اول: همه موادلبنی را حذف کنید: برای یک هفته همه لبنیات را از برنامه غذاییتان حذف کنید تا در این مدت التهابات روده‌تان کامل برطرف شود. شیر معمولی را می‌توانید با شیر سویا یا بادام جایگزین کنید که مزه‌های خوبی دارند و پروتئین با کیفیتی نیز در خود دارد. بعلاوه، به جای کره از روغن‌زیتون که منبعی عالی از چربی است و هم حاوی اسید اولئیک است و خواص ضدالتهابی دارد، مصرف کنید.

هفته دوم: دستگاه گوارشتان را ترمیم کنید: اگر روده‌هایتان بخاطر مصرف لبنیات آسیب دیده‌ند، با باکتری‌های سالمی که در پروبیوتیک‌ها یافت می‌شوند، آن را ترمیم کنید. یک مکمل پروبیوتیکی انتخاب کنید که هم حاوی بیفیدوباکتریوم باشد و هم لاکتوباسیلوس. محصولی را به شکل قرص یا پودر انتخاب کنید که 50-10 میلیارد واحد ایجادکننده کلونی داشته باشد و آن مقدار را به طور روزانه مصرف کنید. مراقب محصولات مایع باشید زیرا ممکن است به آن اندازه فعال نباشند و همچنین مراقب محصولات غذایی که پروبیتیک اضافه دارند هم باشید.

هفته سوم: سیستم بدنتان را دوباره راه‌اندازی کنید: حالا که دستگاه گوارشتان پاک شده است، زمان آن رسیده که سیستم بدنتان را از نو راه‌اندازی کنید و ببینید آیا لبنیات علت اضافه‌وزن شما بوده است یا خیر. هر بار یک ماده‌غذایی لبنی به رژیمتان اضافه کنید و واکنش‌های بدنتان را به طور کامل یادداشت کنید. از خود بپرسید: آیا خسته‌تر شده‌ام؟ آیا احساس نفخ دارم؟ آیا احساس می‌کنم مایعات در بدنم می‌ماند؟ همه اینها می‌تواند نشاندهنده این باشد که دچار یک آلرژی پنهان به موادلبنی هستید.
اگر در آخر سه هفته تصور کردید که به لبنیات آلرژی دارید، پیش دکتر رفته، آزمایش خون بدهید تا ببینید آیا سطح یک پادتن در بدنتان به طور غیرمعمول بالا رفته که موجب التهاب شده است یا خیر. اگر واقعاً آلرژی داشته باشید، می‌توانید از همین برنامه برای اجتناب از آلرژی و التهاب استفاده کنید.

خوراکی های ضد حساسیت + غذاهای ضد الرژی

- ماهی‌های چرب:
مصرف برخی ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین می‌تواند سبب افزایش میزان امگا3 در بدن شده و میزان التهاب که یکی از نشانه‌های آلرژی در بدن است را کاهش دهد.
بررسی‌های بسیاری نشان داده است کودکانی که از سن پایین مصرف ماهی‌های چرب را آغاز می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به انواع آلرژی‌ها قرار می‌گیرند. درحقیقت مصرف ماهی بین امگا3 و امگا6 دریافتی در ارگانیسم تعادل ایجاد کرده و تاثیر مثبتی بر کارکرد سیستم ایمنی و کاهش نشانه‌های آلرژی دارد. در تحقیقی که در استرالیا انجام شد محققان 500 کودک 8 ساله را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند کودکانی که در هفته یک بار ماهی مصرف می‌کنند 80 درصد کمتر به گرده گل‌ها آلرژی دارند.

- سیر:
سیر غنی از آنتی‌اکسیدان‌ بوده و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. در ضمن تحقیقات پژوهشگران روشن کرده میان میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌ در بدن و کاهش علایم آلرژی‌ رابطه مستقیمی وجود دارد. مصرف سیر به ویژه به شکل خام سبب افزایش میزان آنتی‌اکسیدان‌ در بدن می‌شود.

- پیاز:
این ماده غذایی حاوی مقدار فراوانی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کرستین است که سبب کاهش التهاب و پیشگیری از آزادسازی هیستامین توسط گروهی از سلول‌های ایمنی به نام ماستوسیت‌ها می‌شود. در ضمن کرستین میزان جذب ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌های محرک سیستم ایمنی را تقویت کرده و سیستم ایمنی را نسبت به مواد آلرژی‌زا بی‌تفاوت می‌کند

- ماست:
باکتری‌های زنده موجود در برخی موادغذایی مثل ماست و کفیر دستگاه گوارش را تحریک به ساخت گلبول‌های سفید و پادتن و همچنین فاکتورهای رشد و ترکیباتی می‌کند که می‌تواند میزان عکس‌العمل ارگانیسم نسبت به مواد آلرژی‌زا را کاهش دهد. طبق تحقیقی که در ایتالیا انجام شده است افرادی که مبتلا به آلرژی هستند اگر به مدت 4 ماه هر روز دو لیوان (500 میلی‌لیتر) ماست بخورند، میزان هیستامین خون آنها دو برابر کمتر از کسانی می‌شود که روزانه شیر پرچرب می‌خورند. در ضمن نشانه‌های آلرژی نیز در آنها کاهش می‌یابد. تحقیقات دیگری هم نشان داده مادرانی که به طور مرتب ماست یا دیگر محصولات پروبیوتیک را طی دوران بارداری مصرف می‌کنند. فرزندان‌شان کمتر در بزرگسالی به آلرژی دچار می‌شوند..

- بادام، جوانه گندم، سبزیجات سبزبرگ:
طبق تحقیقی که در آلمان روی 1700 فرد بزرگسال انجام شده، افرادی که ویتامین E بیشتری مصرف می‌کنند (10 تا 13 میلی‌لیتر در روز) 30 درصد کمتر در مقایسه با افراد دیگر به آلرژی مبتلا می‌شوند.جالب است بدانید سبزیجات برگ‌سبز، غلات و میوه‌های هسته‌دار، بادام، اسفناج و جوانه گندم حاوی مقادیر بالایی ویتامین E هستند.

- مرزنگوش، بادرنجبویه و رزماری:
محققان ژاپنی نشان داده‌اند برخی از گیاهان وحشی، حاوی اسید رزمارینیک هستند که خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند علایم آلرژی‌های فصلی را کاهش دهد.

 

منبع: واحد مشاورۀ آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 18

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 4 میانگین امتیاز : 4/8

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

کاظم استوار

1
0
1398/04/05

مقاله خوبی بود ولی بعضی مقاله ها عنوان میکنند که سیروماهی آلرژی زاست این یکی توصیه میکنه که ایمنی بدن رو بالا میبره...

پاسخ آتی اسپرت : سلام دوست عزیز..... سن مصرف کننده هم در این موضوع موثر است..... همونطور که میدونید کودکان تا رنج سنی خاصی از مصرف بعضی خوراکی ها به دلیل ایجاد حساسیت منع شده اند..... در مورد بزرگسالان هم براساس مقالات موجود درصد پایینی مبتلا به حساسیت به این دو مواد غذایی هستن و در این مقاله اکثریت در نظر گرفته شد.... یه نکته ظریف هم وجود داره که فقط ماهی چرب ضدحساسیت معرفی شده

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
1
0
no-photo.webp

مریم ناصری

13
2
1396/05/13

این مقاله خیلی خوب بود ولی من الرژیم جایی رسیده که به همه چی واکنش دارم راهی شما پیشنهاد میکنید ممنون میشم

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
13
2
no-photo.webp

سمین

0
0
1393/03/10

امیدوارم کمکم بکنه

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

المیرا

0
0
1393/03/09

ممنون خیلی کمکم کرد.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

آلا

1
2
1393/03/07

سلام باتشکر . دوستان آلرژی کودکان فرق داره . خصوصا آلرژی به شیرگاو در کودک . برای مثال ماهی و ماست آلرژی رو تشدید میکنه.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
1
2
no-photo.webp

علی س

0
0
1393/02/08

امتحان میکنم اگه خوب بود دعاتون میکنم

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

وحيده

0
0
1393/01/05

ممنونم واميدوارم كه بهم كمك كنه

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

وحيده

1
0
1393/01/05

ممنونم واميدوارم كه بهم كمك كنه اين قسمت را به صورت عاميانه و ذكر چند ماده غذايي توضيح دهيد. (پروبیوتیکی انتخاب کنید که هم حاوی بیفیدوباکتریوم باشد و هم لاکتوباسیلوس. محصولی را به شکل قرص یا پودر انتخاب کنید که 50-10 میلیارد واحد ایجادکننده کلونی...)

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
1
0
no-photo.webp

امیر

0
0
1392/11/27

مرسی از مقاله تون

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

رویا

0
0
1392/09/25

خیلی خوب بود

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

علی

2
2
1392/06/13

خیلی عالی بود همسرم آلرژی داره حالا میدونم چی بدم بخوره

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
2
2
no-photo.webp

مریم

0
0
1392/06/03

سلام واقعا ممنون به من خیلی کمک کرد

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top