انتخاب تردمیل یا دوچرخه ثابت

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/02/29
ورود مقاله: 1394/08/06
person.webp 45291
heart.webp 1

 

یکی از سوال های بسیار متداولی که بیماران از پزشکان و به ویژه متخصصان پزشکی ورزشی هنگامی که ورزش برایشان تجویز می شود، می پرسند این است که استفاده از تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت؟

 

 

 

تردمیل
بسیاری از افراد به علت این که فرصت کافی برای رفتن به باشگاه های ورزشی ندارند تصمیم می گیرند که داخل منزل ورزش کنند و به همین علت به فکر تهیه یک ابزار ورزشی مناسب نظیر تردمیل یا دوچرخه ثابت می افتند؛ در چنین مواقعی است که توجه فرد به این معطوف می شود که کدامیک از این دو وسیله ورزشی مناسب تر است؟

واقعیت آن است که هر یک از این دو وسیله ورزشی مزایای خاص خود را دارند؛ به طور مثال تردمیل وسیله ورزشی مناسبی است که الگوی حرکتی روزانه انسان یا در واقع همان راه رفتن را تقلید می کند که این یک مزیت است. همچنین بسیاری از انواع تردمیل ها امکان نشان دادن ضربان قلب هنگام ورزش، میزان کالری مصرفی در طول مدت ورزش و مسافت طی شده را دارند و بدین طریق می توان شدت ورزش را تعیین کرد و بر اساس شدت تعیین شده در نسخه ورزشی، به ورزش پرداخت.

متخصصان پزشکی ورزشی معتقدند، افرادی که بیماری خاصی ندارند و از دردهای مزمن زانو رنج نمی برند می توانند از تردمیل برای داشتن یک فعالیت ورزشی هوازی مناسب در منزل استفاده کنند و درصورتی که به بیماری مزمنی نظیر بیماری قلبی، دیابت، پرفشاری خون یا ... دچارند پیش از شروع ورزش حتما با یک متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنند.

برای افرادی که درد جلوی زانو دارند، استفاده از دوچرخه چه ثابت و چه متحرک توصیه نمی ‌شود. البته این موضوع مطلق نیست و با تنظیم زین دوچرخه، به نحوی که زانو زیاد خم نشود، می‌ توان از درد زانو جلوگیری کرد ولی به هر حال به این افراد توصیه می ‌شود به جای دوچرخه ‌سواری، پیاده‌ روی یا شنا انجام دهند.

دوچرخه ثابت
دوچرخه ثابت نیز همانند تردمیل مزایای زیادی برای ورزش در منزل دارد. به گفته متخصصان گرچه میزان حداکثر اکسیژن مصرفی که شاخص مناسبی از استقامت قلبی - عروقی است هنگام استفاده از دوچرخه ثابت به اندازه تردمیل افزایش نمی یابد، اما این وسیله ورزشی به علت نیاز به فضای کمتر و همچنین تولید صدای کمتر گزینه مناسبی برای بسیاری از افراد است. افزون بر این، توصیه می شود مبتلایان به آرتروز زانو و دردهای اسکلتی - عضلانی برای شروع یک برنامه ورزشی هوازی از این وسیله استفاده کنند.

استفاده از دوچرخه ثابت ، یکی از روش‌ های رایج در ورزش‌ های هوازی است که در مقایسه با راه ‌پیمایی و تند راه رفتن، ویژگی خاصی ندارد و حتی به نسبت کمتری، ظرفیت هوازی را افزایش می ‌دهد و به علت استفاده از عضله ‌های چهار سر رانی، با خستگی زودتری همراه است.

استفاده از این دوچرخه‌ ها تنها به عنوان یک نوع ورزش هوازی به افراد توصیه نمی ‌شود؛ بلکه باید همراه با پیاده‌ روی تند یا دویدن آهسته باشد. به علاوه، افرادی که قصد دارند عضله‌ های چهار سر ران و عضله‌ های لگن و ساق‌ شان را تقویت کنند، می‌ توانند از این نوع دوچرخه‌ ها استفاده کنند.

در عین حال، استفاده از دوچرخه‌ های دستی برای تقویت اندام فوقانی به خصوص عضلات شانه و قفسه سینه توصیه می‌ شود. از طرفی این دوچرخه‌ ها مجهز به سیستم تنظیم مقاومت هستند که می ‌توان با افزایش مقاومت، ورزش‌ های هوازی را شدت داد و به تبع آن، قدرت عضلانی خود را بالا برد. البته بسته به شدت برنامه ورزشی، زمان و دور چرخ مقاومت تعیین می‌ شود. بنابراین برنامه ورزشی در افراد مسنی که قصد دارند از این دوچرخه‌ ها استفاده کنند، بهتر است در ابتدا به مدت نیم ساعت دوچرخه‌ سواری و زمان بین 2 یا 3 ست 10 تا 15 دقیقه‌ ای تقسیم شود.

دوچرخه ثابت برای چه افرادی مناسب است؟
استفاده از این دوچرخه ‌ها به همه افراد به خصوص افرادی که مشکل تعادل دارند یا مبتلا به صرع هستند یا اختلال بینایی یا مشکلات ارتوپدی پا دارند، توصیه می ‌شود. به دلیل این که افراد تعادل بیشتری روی آن ها دارند و با خطر کمتری مواجه هستند.

در ضمن این ورزش برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، به دلیل این که حین دویدن یا راه رفتن امکان شکستگی در این افراد بسیار است، توصیه می‌ شود؛ به شرط این که زیاد روی فرمان دوچرخه خم نشوند و تنه‌ شان حالت ایستاده و صاف داشته باشد.

افراد دیابتی که دچار زخم پا هستند و راه رفتن طولانی باعث زخم شدن پاهای شان می ‌شود نیز بهتر است از این دوچرخه‌ ها استفاده کنند.

استفاده از این دوچرخه ‌ها برای افرادی که اخیرا روی زانوی خود عمل جراحی انجام داده ‌اند یا خانم ‌های جوانی که مشکل زانو دارند و بیشترین ناراحتی، درگیری مفصل کشکک و استخوان ران ‌شان است، توصیه نمی ‌شود

در صورتی که این افراد زاویه پا را با رکاب تنظیم کنند می ‌توانند از این دستگاه استفاده کنند در غیر این صورت بیش از حد خم شدن زانوها باعث تشدید درد می ‌شود. در ضمن هنگام استفاده از این دستگاه بهتر است که دوچرخه‌ متناسب با شرایط فرد تنظیم شود یعنی فاصله زین با زمین و زین تا رکاب‌ ها و زین با فرمان متناسب باشد.

سایز دوچرخه‌ نیز باید مناسب باشد و مهم‌ تر از همه این که دوچرخه‌ های موجود در سالن‌ های بدن ‌سازی دارای تنظیم مقاومت هستند و افراد تازه ‌کار باید حداقل در یکی ‌دو هفته اول از تنظیم مقاومت خودداری کنند.

منبع : تبیان

 

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 1

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 1 میانگین امتیاز : 5

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

شاه پرور

4
1
1395/11/16

سلام من. ممنون از سایت خوبتون. بنده تردمیل (هامر ) تو خونه دارم ، میخوام عوضش کنم و. یه مدل دیگه چه البته تو لیست شما دیدم بخرم ، این امکان هست مه دستگاهم رو بر دارید و بتونم یکی دیگه از شما خریداری کنم. ممنون.

پاسخ آتی اسپرت : سلام دوست عزیز ........ خیر . آتي اسپرت فقط در فروش محصولات نو فعالیت دارد

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
4
1
no-photo.webp

زهره

1
1
1391/10/02

سلام و خسته نباشید مرسی جالب بود فقط اکه میشه در مورد قیمت هایش یکم بیشتر توضیح دهید

پاسخ آتی اسپرت : سلام... ممنون از نظر شما... لطفا برای اطلاع از قیمت و موجودی با ما تماس بگیرید

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
1
1
no-photo.webp

مهتاب افشار

0
0
1391/09/25

هر دو وسیله عالی هستن بشرط اینکه خوب ازش استفده کنیم یعنی همون ورزش من دوچرخه دارم تردمیل باید تهیه کنم اززحمات شما هم سپاسگزاریم

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

الهه

0
0
1391/07/03

خیلی ممنون . واقعا خیلی خوبه که شما دقیقا سوالایی که ممکنه واسمون پیش بیاد خودتون مطرح میکنین و جواب میدین.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

زهره

0
0
1391/06/11

عالی بود . سربلند باشید . مدتها فکرم مشغول این 2 وسیله بود . دوجرخه دارم . اگه بتونم تردمیل هم تهیه کنم .

پاسخ آتی اسپرت : آرزوی موفقیت برای زهره عزیز

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

zahra

0
0
1391/06/11

az lahaze varzeshi nokteye chandani nadasht.faghat mazayaye khode dastgah ha gofte shode bud.yani agar migoftid ke az lahaze elmi va tasirate badani che favayedi darand behtar bud.be har hal mamnun

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

رشوند

0
0
1391/06/08

خيلي خوب بود ممنون

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

عبدالرضا

0
0
1391/06/06

سلام خسته نباشید می خواستم بگم من خودم یه مدتی دنبال جواب همین سئوال بودم چون می خواستم یکی از این دو دستگاه رو بخرم ولی دوچرخه ی ثابت رو انتخاب کردم الان نزدیک به 40 روزی می شه که استفاده می کنم و حداقل یه روز در میان یا بعضی مواقع هر روز 1 ساعت دوچرخه می زنم و بعد از اون هم 100 تا دراز و نشست با دستگاه توتال کور می زنم البته قبلش باید بگم این ورزش رو در ماه رمضان شروع کردم و حدود 6 کیلو لاغر شدم امیدوارم همین جوری ادامه پیدا کنه چون چاقی بر دردیه موفق باشید

پاسخ آتی اسپرت : براتون آرزوی موفقیت داریم جناب عبدالرضا

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

صبا

1
0
1391/05/30

سپاس از راهنماییتون لطفا" اگر پزشک مشاوری در این زمینه می شناسید با ذکر نام و تلفن معرفی بفرمایید. متشکرم.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
1
0
no-photo.webp

بهنوش

0
0
1391/05/30

کاملا صحیح.من خودم هر 2 وسیله رو دارم.مهم نیست که کدومشون رو داشته باشیم مهم اینه که به درستی از اونااستفاده کنیم واین استفاده تداوم داشته باشه.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

فرشته

5
0
1391/05/25

با سلام و خسته نباشید... یه سوال داشتم با این که این دو دستگاه تاثیر زیادی تو لاغری دارن..اگه مثلا ما روزانه 1تا 2 ساعت تردمیل بریم رو همه جای بدن تاثیر میزاره یا بیشتر روی پاها تاثیر داره و لاغر میکنه؟من تردمیل زیاد استفاد نمی کنم آخه فقط میخوام از بالاتنه لاغر بشم...نظر شما چیه؟

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
5
0
close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top