ابعاد زمین رشته های مختلف ورزشی

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/06/15
ورود مقاله: 1394/07/27
person.webp 26504
heart.webp 25

یکی از قوانین ورزشی درست بودن ابعاد زمین بازی است، که هر زمین بازی دارای ابعاد استاندارد می باشد. در اقصی نقاط جهان زمین ‌های ورزشی بسیاری وجود دارند كه ورزشكاران را به خود جذب می‌كنند اما تعداد زمین ‌های ورزشی خاص، انگشت‌شمار است.

 

 

- ابعاد زمین والیبال
طول زمین ۱۸ و عرض آن ۹ متر می‌باشد و فارغ از هر گونه برجستگی یا فرورفتگی است. زمین توسط خطوطی به عرض ۵ سانتیمتر علامت گذاری می ‌شود. این اندازه‌ گیری از گوشه زمین است. خطی به عرض ۵ سانتیمتر میان خطوط کناری در زیر تور کشیده شده‌ است و زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌ کند و به اسم خط مرکزی شناخته می‌شود. خطوطی به طول ۹ و عرض ۵ متر در ۳ متری خط مرکزی بطور موازی کشیده شده‌ است و به عنوان خط پایان شناخته می‌ شود. منطقه حمله به خط مرکزی محدود است. در هر قسمت زمین، منطقه سرویس توسط دو خطوط به طول ۱۵ و عرض ۵ سانتیمتر مشخص شده و در بیست سانتیمتری خط پایان و عمود بر آن قرار گرفته‌ است.

- ابعاد زمین بدمینتون
زمین بدمینتون بصورت مستطیل می باشد و جهت بازی تیمی تک نفره و دو نفره بکار می رود. اندازه زمین بازی تیم تک نفره 13.4 در 5.18 متر می باشد (مساحت=69.41 متر مربع، همراه با خطوط مرزی). پهنای خط کشی 40 میلیمتر و به رنگ سفید یا زرد می باشد. زمین مناسب بدمینتون، از کفپوش های غیر لغزنده و از جنس چوب یا مشابه آن ساخته شده است. در اطراف زمین بدمینتون دست کم 2 متر فضای خالی قرار دارد. همچنین برای زمین های بازی مجاور نیز 2 متر فضای خالی اضافه می گردد. برای راحت دیده شدن توپ بدمینتون، دو طرف پایانی زمین نباید به رنگ سفید باشد.

 - ابعاد زمین تنیس: 
مکانی است که در آن تنیس بازی می ‌شود. زمین تنیس، سطحی مستطیلی و سفت سخت یا ترکیبات معلق ساخته می‌شود. زمین تنیس ۲۳٫۷۷ متر (۷۸ فوت) طول و ۸/۲۳ متر (۲۷ فوت) عرض برای رقابت‌ های تک نفره و ۱۰.۹۷ متر (۳۶ فوت) برای دونفره است. فضای افزوده‌ ای در پیرامون است، دارای یک توریست که در طول مرکز کشیده شده‌ است. تنیس بر روی سطح تخت مستطیلی بازی می‌شود که معمولا از چمن، خاک رس، بتن است.

- ابعاد زمین بسکتبال:
براي تورنمنت هاي المپيك و قهرماني جهان، زمين بسكتبال بايد 28 متر طول و 15 متر عرض داشته باشد. سالن قانوني حداقل داراي 7 متر ارتفاع و نور كافي و مناسب براي انجام مسابقات است. خط كشي زمين بايد با محل استقرار تماشاچيان و تابلو هاي تبليغاتي حداقل 2 متر فاصله داشته باشد. عرض خطوط زمين 5 سانتيمتر است و بگونه اي رسم مي شود كه كاملا قابل رويت باشد. دقيقا در مركز زمين دايره اي به شعاع 1/80 متر رسم شده است. همچنين خطي موازي، خطوط انتهايي زمين را از وسط به دو قسمت مساوي تقسيم مي كند. منطقه سه امتيازي محوطه بيروني نيم دايره اي به شعاع 6/25 متر است كه مركز آن زير مركز حلقه بسكتبال است و از خط عرضي 1/575 متر فاصله دارد.

- ابعاد زمين بازي فوتبال:
مربع مستطيل بوده و ابعاد طول زمين آن حداکثر 120 متر ـ حداقل 95 متر می باشد. شعاع دايره برابر با 15/9 متر و عرض زمين حداکثر 95 متر ـ حداقل 64 متر است.فاصله پنالتي از خط دروازه 11 متر وفاصله بين دو تيردروازه 32/7 متر است. همچنین قطر خطوط اطراف و داخل زمين 12 سانتي متر می باشد.

- ابعاد زمین بازی اسکواش:
اسكواش به وسيله دو نفر به صورت انفرادي يا به صورت چهار نفره (دوبل) در زمين يا كورت كه داراي 4 ديوار است و با يك توپ پلاستيكي توخالي انجام مي شود. ابعاد زمين يك نفره و 2 نفره با هم متفاوت است. زمين اسكواش يك نفره داراي 9/750 متر طول، 4/6 متر عرض، 11/655 متر قطر و 5/640 متر ارتفاع است. ابعاد زمين اسكواش دو نفره نيز شامل 9/75 متر طول، 7/520 متر عرض، 12/375 متر قطر و 5/640 متر ارتفاع است.
كورت داراي 4 ديوار است. دو ديوار در پهلو، دو ديوار عقب و جلو. ديوار ها با خط هایي به ضخامت 50 ميلي متر خط كشي شده است كه ارتفاع خط ديوار جلو 4/57 است. اين ديوار داراي خط سرويس است كه از كف زمين ارتفاعش 1/78 متر تا 1/83 متر است. خط بورد ديگر خطي است كه بر ديوار جلو كشيده شده است و ارتفاع آن از زمين 430 ميلي متر است. ديوار عقب 2/13 متر است.
كف زمين هم معمولاً از جنس كفپوش غيرلغزنده است كه داراي خط كشي هايي است.


منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 25

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 18 میانگین امتیاز : 4/1

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top