تأثیر خوردن صبحانه در یادگیری کودک

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/05/19
ورود مقاله: 1391/07/03
person.webp 8413
heart.webp 0

تأثیر خوردن صبحانه در یادگیری کودک

 

تغذیه صحیح و مناسب به ویژه در دوران کودکی و سنین رشد به خصوص دوران مدرسه تأثیر عمیقی بر طول عمر و سلامت انسان و همچنین پیشگیری از بیماری های گوناگون مانند بیماری های قلب و عروق، سرطان، دیابت، پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا و غیره دارد. بنابراین با تغذیه صحیح در دوران کودکی ضمن ایجاد شادابی، نشاط، سلامت جسم و روان در کودکان، آن ها در برابر بیماری های گوناگون مقاومت و از ابتلا به آن ها جلوگیری می کنند.

یکی از وعده های غذایی که نقش اساسی در سلامت جسمی، فکری و آغاز فعالیت های روزانه کودک و دانش آموزان دارد، صبحانه است. در حقیقت مصرف صبحانه موتور سوخت و ساز بدن را روشن می کند و در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد و اثر شگرفی در افزایش یادگیری و ایجاد تمرکز بیشتر در کودکان ایجاد خواهد کرد. از آن جا که بیشترین فعالیت کودکان در ساعت های آغازین روز است، پس باید در تهیه صبحانه دقت کافی داشت و حداقل یک سوم کل انرژی روزانه مورد نیاز کودک از وعده صبحانه تأمین شود، به طوری که از همه گروه های غذایی اصلی مثل نان و غلات، لبنیات، میوه، سبزی و گوشت در برنامه غذایی آن ها استفاده شود.

اغلب کودکان به خصوص در دوران ابتدایی مدرسه به خوردن صبحانه تمایلی ندارند. برای آن که اشتهای کودک تحریک شود باید بر اساس ذائقه او و غذاهایی که دوست دارد، برنامه غذایی اش را تأمین کرد. والدینی که کودکان را در خوردن صبحانه به تعجیل وا می دارند، در حالی که کودک هنوز خواب آلود است یا محیط خانه را ناآرام و متشنج می سازند، در دادن صبحانه به کودکشان ناموفق اند. باید حتما صبحانه را در محیطی آرام و بدون استرس و عجله صرف کرد. برای اینکه عجله ای در کار نباشد، باید کودک را به موقع بیدار کرد و لازمه این کار به موقع خوابیدن است. همچنین باید شام شب را زودتر به کودک داد و وعده غذایی شب، سنگین و حجیم نباشد. کودکی که دیر وقت شام می خورد و غذایش سنگین است، میلی به صبحانه ندارد. رعایت مواردی مانند چیدن سفره ای زیبا بر اساس سلیقه کودک، استفاده از رنگ های شاد و متنوع، صرف صبحانه توسط خود والدین و دور هم صبحانه خوردن در ترغیب کودک به صرف صبحانه بسیار مفید است. تنبیه، داد و فریاد کردن هیچ اثر مثبتی بر غذا خوردن کودک ندارد.

در موردن کودکانی که صبحانه نمی خورند، بهتر است ساندویچ هایی با ارزش غذایی بالا مثل نان و پنیر و گردو، ساندویچ مرغ، تخم مرغ و غیره به آن ها داد تا در مدرسه مصرف کنند. دادن میان وعده های مناسب مانند میوه های تازه، میوه های خشک و آجیل ( مغزها ) در تکمیل کردن غذای پیش از ظهر کودک بسیار مناسب است. در ضمن مصرف شیر در کودکان فراموش نشود. 90 درصد رشد طولی استخوان و افزایش تراکم کودکان در سنین 12 – 10 سالگی انجام می شود و میزان جذب کلسیم در این سنین سه برابر بیشتر از سایر مراحل زندگی است.

 

منبع: گروه مشاورۀ آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top