قبل از خرید دستگاه اکسیژن ساز به این نکات توجه کنید!

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/06/23
ورود مقاله: 1395/06/10
person.webp 23133
heart.webp 5

دستگاه اکسیژن ساز، از تکنیک بسیار ساده جهت فراهم آوردن اکسیژن مورد نیاز بیمار، استفاده می‌کند. دستگاه اکسیژن ساز، توسط پمپ مخصوص، هوای درون اتاق را مکیده و سپس از محفظه‌های پودر زئولیت عبور می‌دهد و پودر زئولیت، اکسیژن 21 درصد موجود در هوای ورودی را از گازهای دیگر هوا جدا کرده و به سمت محفظه‌های دیگر هدایت می‌نماید. در انتخاب دستگاه اکسیژن ساز به دو نکته بسیار مهم اول نوع عملکرد دستگاه و در مرحله بعد به بازده دستگاه (مقدار تولید اکسیژن خالص در دقیقه) توجه نمایید. این دو فاکتور با یکدیگر نسبت مستقیم داشته و به همدیگر وابسته می باشند.

 

 

قبل از هر چیز برای انتخاب مدل مطلوب دستگاه اکسیژن ساز می بایست معلوم گردد برای چه منظور شما آن را احتیاج دارید. بنابراین می توان دستگاه های اکسیژن ساز را به 4 مدل تقسیم نمود:

1- دستگاه های اکسیژن ساز خودکار که قادر به تامین اکسیژن خالص بطور پیوسته می باشند. این مدل فقط و فقط در بخش احیاء بیماران، پلی کلینیک ها و بیمارستان ها استفاده می گردد.

2- دستگاه های اکسیژن ساز خودکار با تامین پیوسته اکسیژن خالص که برای اکسیژن درمانی دراز مدت بیمارانی که از مریضی های قلبی و ریوی رنج برده و احتیاج شبانه روزی به اکسیژن خالص دارند. این نوع اکسیژن ساز در مراکز درمانی و خانه قابل استفاده می باشد.

3- دستگاه های اکسیژن ساز با تولید اکسیژن خالص برای سالم نگاه داشتن بدن، سانس های اکسیژن درمانی برای جلوگیری از بیماری ها و آماده سازی کوکتل اکسیژن در خانه و مراکز عمومی استفاده می گردد.

4- دستگاه های اکسیژن ساز با تولید اکسیژن خالص برای آماده سازی کوکتل اکسیژن ساز در بارهای اکسیژن، مراکز ورزشی و درمانی و غیره استفاده می گرد.

دستگاه های اکسیژن ساز پزشکی حرفه ای :
دستگاه های اکسیژن ساز پزشکی حرفه ای در بخش های احیای بیماران در بیمارستان ها و پلی کلینیک ها نصب گردیده و همزمان با دستگاه بیهوشی و دستگاه تنفس مصنوعی کار می کنند. دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی ظرفیت بالایی داشته و تولید آن ها 10 لیتر اکسیژن و بیشتر می باشد. آنها برای کار شبانه روزی و پیوسته در نظر گرفته شده اند.

مدل های متعددی از دستگاه های اکسیژن ساز در بازار تجهیزات پزشکی موجود بوده و این طیف وسیع دستگاه اکسیژن ساز، انتخاب دستگاه مناسب برای انجام اکسیژن درمانی در شرایط خانگی را برای خریدار مشکل می سازد. به این دلیل، در انتخاب دستگاه اکسیژن ساز باید دقت زیادی نمود برای اینکه این موضوع ممکن است حیاتی باشد و از طرفی این دستگاه ها ارزان نمی باشند. امروزه، دستگاه های اکسیژن ساز به طور گسترده ای در منازل و شرایط خانگی استفاده می شود. دلیل اصلی این موضع این است که آن ها دارای ابعاد کوچک و نسبتا جمع و جور بوده و استفاده از آن ها بسیار ساده می باشد. مشخصاتی که هنگام انتخاب دستگاه های اکسیژن ساز باید به آنها دقت کرد:
- مقدار تولید اکسیژن در دقیقه
- صدای دستگاه هنگام کار
- قابلیت حمل و جابجایی
- مدت زمان گارانتی و قیمت

مقدار تولید اکسیژن در دقیقه :
اصلی ترین مشخصه هر دستگاه اکسیژن ساز جریان اکسیژن تولید شده در دقیقه که 90 درصد خلوصیت دارد. بنا بر این مشخصه، در وحله اول مقدار اکسیژن برای کاربر باید تعیین گردد. در بعضی موارد بیمار احتیاج اکسیژن درمانی شبانه روزی داشته و در بعضی موارد تنفس از طریق این دستگاه 30 الی 60 دقیقه در روز کافی است.

در مواردی که بیمار با نارسایی تنفسی به استفاده 24 ساعته نیاز دارد می بایست دستگاه هایی که بیشتر و یا  5 لیتر اکسیژن با خلوصیت 80 درصد در دقیقه تولید می نمایند بررسی نمود. بنایراین تمام مدل هایی که کمتر از 5 لیتر اکسیژن در دقیقه تولید می نمایند فراموش کنید. آنها معمولا برای آماده سازی کوکتل های اکسیژن و نارساسس های ساده تر استفاده می گردند. در مواردی که اکسیژن درمانی برای مدت کوتاه (یک یا چند ساعت) در روز نیاز است می بایست دستگاه های با تولید اکسیژن تا 3 لیتر در دقیقه بررسی گردد.

صدای دستگاه :
اگر دستگاه اکسیژن ساز برای درمان دراز مدت استفاده می گردد و در اکثر موارد دستگاه ها بطور متداول و پیوسته کار می کنند می بایست بلندی صدای دستگاه در نظر گرفته شود. هر دسی بل بیشتر در صدای دستگاه اکسیژن ساز در استفاده طولانی حائز اهمیت بوده و ممکن است شرایط ناخوشایندی برای نه تنها بیمار بلکه برای اطرفیان آو ایجاد کند. گوش انسان صدا را در سطح 20 الی 25 دسی بل دریافت می نماید، اما متاسفانه تا کنون دستگاه اکسیژن ساز با صدای کمتر از 20 دسی بل ساخته نشده و درجه صدای کم صدا ترین دستگاه ها 35 الی 40 دسی بل می باشد.

قابلیت حمل و جابجایی (پرتابل بودن) :
تاکنون ما دستگاه های اکسیژن ساز ثابت را بررسی کرده ایم که قابل استفاده تنها در منزل می باشد. اگر فردی زندگی پر جنب و جوش و اکتیوی داشته و علاقه به پیاده روی در خیابان و پارک، رفتن به مغازه و هرگونه جابجایی دارند لازم است دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل را بررسی نمود. دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل توانایی تولید کمتر از 5 لیتر اکسیژن را بطور پیوسته و 5-6 لیتراکسیژن خالص در حالت ایمپالسیو (کارکردن با نیروی انی) در دقیقه را دارند. بنابراین مدل پرتابل همچنین برای اکسیژن درمانی دارزمدت هم می توان استفاده نمود.

منبع : سلامت لند

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 5

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 3 میانگین امتیاز : 2

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

رضادانشور

13
0
1395/10/29

باسلام راهنمایی برای انتخاب اکسیژن ساز بسیارخوب بود.من ناراحتی قلبی دارم بعضی شبها حس میکنم نفس کم می اورم.( سن 70) پیشنهاد شماچیست؟

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
13
0
close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top