آیا خوردن قرص هایتان را فراموش می کنید؟

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1395/05/31
person.webp 7214
heart.webp 1

آیا تا به حال با این مشكل روبه‌رو شده‌اید كه مصرف قرص ‌هایتان را فراموش كنید؟ آیا تاكنون آن قدر تعداد قرص‌هایتان زیاد شده است كه فراموش كنید از هر كدام از آن ها باید چند تا بخورید یا هر كدام را در چه روز و ساعتی میل كنید؟ اگر دچار این مشكلات بوده‌اید دیگر چندان نگران نباشید، چون پژوهشگران راه حل جدیدی برای این مشكل پیدا كرده‌اند.

 

 

طی دهه گذشته، پیشرفت ‌های علم پزشكی باعث شده‌اند كه طول عمر افراد بالاتر رود. اگرچه در نگاه اول این افزایش، خوشایند به نظر می‌رسد اما از طرف دیگر باعث بالا رفتن تعداد افراد مسن و سالخورده در جامعه می‌شود. این سالخوردگی با بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، فشارخون، مشكلات پروستات در مردها، سرطان‌های مختلف و حتی افسردگی همراه است كه هر كدام از آنها برای درمان به مصرف یك یا تعداد بیشتری قرص و داروی مختلف نیازمندند.

حالا اگر فردی به چند نوع مختلف از این بیماری‌ها دچار باشد (كه چندان ناشایع هم نیست) ممكن است مجبور شود روزی چند نوبت و هر بار چند عدد داروی مختلف مصرف كند. به طور مثال، یك بیمار دیابتی را در نظر بگیرید. این بیمار مجبور است چند داروی مختلف برای كنترل قندخون خود مصرف كند. درنهایت، این دیابت فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، زخم‌های پا، مشكلات چشمی و یا درگیری كلیوی هم می‌كند كه برای درمان هر یك از آنها هم به مصرف و اضافه شدن تعداد دیگری دارو به فهرست داروهای قبلی نیاز می‌شود.

این حجم و تعداد بالای داروهای مصرفی باعث می‌شود كه بیمار از نظر زمان مصرف داروها، تعداد مصرف آن ها و نیز نحوه استفاده دچار سردرگمی بشود. این سردرگمی گاهی به شدت برای بیمار گران تمام می‌شود چرا كه كم یا زیادتر از نیاز مصرف كردن داروها گاهی حتی جان بیمار را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. به طور مثال، مصرف نكردن داروهای دیابت باعث بالا رفتن شدید قندخون و یا مصرف بیش از حد آن باعث كاهش مرگ‌آور قند خون می‌شوند.

پزشكان به این بیماران روش‌های مختلفی را توصیه می‌كردند. به طور مثال جعبه‌های كوچكی طراحی شده است كه هر یك از آن ها به چند قسمت كوچك تقسیم می‌شدند. در هر یك از این قسمت‌ها یك داروی خاص قرار داده می‌شد و روی آن زمان مصرف و تعداد مصرف قرص نوشته می‌شد. اگر همین الان به داروخانه‌های شهر سر بزنید حتما نمونه‌هایی از این جعبه‌های كوچك دارویی را پیدا خواهید كرد. این وسایل اگرچه كمك‌كننده‌اند اما بدون مشكل هم نیستند. چون اصلا ممكن است بیمار فراموش كند كه به سراغ این جعبه برود و با این حساب تمام داروهای خود را فراموش كند.

این مشكلات باعث شدند كه پزشكان به برخی بیماران پیشنهاد كنند برای خود پرستار استخدام كنند. این پرستاران یا روزی چند بار به بیمار تلفن می‌كنند و یا به منزل وی مراجعه می‌كنند تا داروهای بیمار را به او یادآوری كنند و حتی به منظور جلوگیری از هر گونه اشتباه شخصا آن را به بیمار تحویل می‌دهند (این كار به ویژه در مورد افراد سالمندی كه از نظر بینایی یا حافظه مشكل دارند، ضروری‌تر به نظر می‌رسد) اما مشكل اصلی، هزینه‌های بالای این روش است، به طوری كه حتی شاید در كشورهایی مثل كشور ما چندان قابل اجرا نباشد.

روش جدید به وسیله فردی به نام دكتر لری شاسترمن ابداع شده است كه چون هم متخصص داخلی و طب سالمندان بوده و هم دكترای داروسازی داشته، با تمام این مشكلات آشنایی كامل داشته است. دستگاه ابداعی این فرد، دستگاهی با نام سیستم یادآوری دارو است كه اندازه‌ای در حد اندازه یك نمایشگر كوچك DVD دارد. این دستگاه مثل یك كامپیوتر بسیار كوچك، درواقع به اندازه یك كف دست است. به چند توصیه در هنگام استفاده از این دستگاه باید توجه کرد. این ویژگی ها عبارتند از :

- این محصول تنها وسیله کمکی جهت یادآوری زمان مصرف داروهای شماست و نباید به طور کامل جایگزین روشهایی شود که در حال حاضر از آن استفاده می کنید. توصیه اکید می شود که جهت یادآوری زمان مصرف داروی خود، از چند روش به طور همزمان استفاده کنید.

- جعبه قرص را همیشه در محلی قرار دهید که از شنیده شدن صدار زنگ آن اطمینان داشته باشید. پیش از استفاده، از انجام تنظیمات درست اطمینان حاصل کنید.
- جعبه قرص را از دسترس اطفال دور نگهدارید.
- همیشه از تمیز و استریل بودن قسمت حاوی داردها اطمینان پیدا کنید.
- این وسیله در زمانهای تنظیم شده از سوی شما زنگ می زند. اگر به یاد نمی آورید که در هر بار زنگ زدن، کدام دارو را باید مصرف کنید، زمان مصرف هر نوع دارو را یادداشت کنید.

منبع : روزنامه سلامت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 1

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top