نحوه استفاده از اتوسکوپ

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/06/23
ورود مقاله: 1394/09/22
person.webp 10387
heart.webp 0

اتوسکوپ و یا اوریسکوپ نام وسیله‌ای پزشکی است که برای مشاهده داخل گوش از آن استفاده می شود. پزشک ها به منظور غربالگری بعضی بیماری‌ ها در معاینه های دوره‌ای معمول و یا بررسی برخی شکایات مرتبط با سیستم شنوایی از این وسیله استفاده می‌ نمایند. به وسیله اتوسکوپ می‌توان گوش خارجی و میانی را مورد معاینه قرار داد.

 

 

اتوسکوپ از یک دسته و یک سر تشکیل شده است. سر،‌ دارای یک منبع الکتریکی تولید نور و یک عدسی با قدرت بزرگ ‌نمایی کم میباشد. انتهای قدامی این وسیله حاوی ناحیه ‌ای به منظور اتصال یک اسپکولوم پلاستیکی برای ورود به داخل مجرای گوش می‌ باشد.

چگونگی استفاده از اتوسکوپ
در معاینه گوش، شاید به جای داشتن اطلاعاتی وسیع از کلیه پاتولوژی ‌های موجود در این ناحیه، داشتن مهارت در استفاده از اتوسکوپ و نیز مشاهده هر چه بیشتر مجرای گوش خارجی در افراد طبیعی، کمک قابل توجهی را به پزشک می کند. از کافی بودن نور لامپ اتوسکوپ برای معاینه و سالم بودن باتری، اطمینان حاصل نمایید. نور ناکافی، تغییرات مختصر مانند تغییر رنگ پرده تمپان را به درستی نشان نخواهد داد.

نحوه معاینه گوش
ابتدا باید بیمار را از چگونگی نحوه انجام کار، آگاه ساخت و به او توضیح داد که این معاینه می‌تواند مختصری ناخوشایند و نه دردناک باشد. از یک اسپکولوم متناسب با قطر مجرای گوش استفاده کرده، آن را به اتوسکوپ متصل نمایید. کودکان را باید با اسپکولوم باریک ‌تر معاینه کرد.

وسیله را در دستی قرار دهید که گوش همان سمت را معاینه می نمایید. (به عنوان مثال، از دست راست برای معاینه گوش راست و برعکس). ابتدا گوش سالم را معاینه کرده. این عمل ضمن پیشگیری از انتقال عوامل عفونی به گوش غیرمبتلا، به شما این امکان را می‌دهد تا با مشاهده آناتومی نرمال گوش، قسمت مبتلا را با آن مقایسه نمایید. با دست آزاد خود، نرمه گوش را به آرامی کشیده تا مجرای خارجی گوش، مسیر مستقیم‌ تری را بگیرد، البته این اقدام در دوران کودکی به علت مسیر مستقیم مجرا، چندان ضروری نیست. به هنگام ورود اسپکولوم به داخل مجرا، به علت تحریک شاخه ‌های جلدی عصب دهم (واگ) بیمار ممکن است دچار سرفه گردد.

انواع اتوسکوپ
در اغلب مدل‌های اتوسکوپ، دریچه عدسی به صورت متحرک و قابل جداسازی می باشد که به وسیله آن می‌توان بعضی از ابزار معاینه را با هدایت اتوسکوپ وارد مجرای گوش نمود. از این خاصیت به عنوان مثال، در خارج کردن ترشحات گوش (سرومن) استفاده می‌گردد. بعضیی دیگر از مدل‌ها، دارای محلی به منظور وارد کردن هوا از طریق اسپکولوم به داخل مجرا برای ارزیابی میزان تحرک پرده تمپان می‌باشند. بسیاری از اتوسکوپ ‌های مورد استفاده در مطب‌ ها، از نوع ثابت می باشد، در حالی که بعضی دیگر نیز قابل حمل می باشند. انواع ثابت با کمک یک رابط به منبع الکتریسیته متصل می‌گردند، در شرایطی که انواع قابل حمل، اغلب حاوی باتری‌های قابل شارژ هستند. اتوسکوپ‌ها می‌توانند بدون نیاز به کارگذاری اسپکولوم، جداگانه برای معاینه بینی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

ارزیابی کیفی دستگاه
اتوسکوپ‌های با کیفیت بالا، اغلب گران‌قیمت میباشند و شاید وجود تنها یک دستگاه با چنین ویژگی‌ هایی، در اغلب بخش ‌ها و یا درمانگاه ‌ها، کافی باشد. بسیاری از دانشجویان، ترجیح می‌دهند که با پرداخت مختصر هزینه‌ ای، از یک مجموعه تشخیصی اتوسکوپ – افتالموسکوپ نیز استفاده نمایند. در اینگونه مجموعه ‌ها، لزوم ارزیابی کیفی اجزای اتوسکوپ حایز اهمیت می باشد، چرا که یک دستگاه با کیفیت پایین، با وجود مهارت فرد معاینه کننده، نخواهد توانست جزییات دقیقی از وضعیت پرده صماخ را نشان دهد.

منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top