درباره ویژگی های تشک خوب بیشتر بدانید !

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/08/17
person.webp 3757
heart.webp 0

تشک يکي از مهم‌ترين لوازم منزل است که به طور مستقيم با سلامت اسکلت و عضلات بدن در ارتباط است. ديگر اين روزها صداي پنبه ‌زن ‌ها را در کوچه ‌هاي پرازدحام شهرها کمتر مي‌شنويم. ديگر خبري از زدن پنبه‌هاي تشک نيست. اين روزها کم‌کم انواع تشک‌هاي فنري و اسفنجي روي تختخواب خانه‌ها جاي تشک‌ هاي دست‌دوز را مي‌گيرند. ما يک‌سوم عمرمان را روي تشک مي‌گذرانيم چون يک سوم عمرمان را خواب هستيم. با اين حساب خريد تشک يکي از خريد هايي است که مستقيما با سلامت در ارتباط است.

 


تشک‌ هاي اسفنجي و فنري تشک ‌هايي هستند که اغلب در بازار مصرف ديده مي ‌شوند ولي در اين بازار هفت ‌رنگ، بازار تشک ‌هاي تقلبي هم داغ است. تشک ‌هاي تقلبي همان تشک‌هاي يونوليتي هستند. اين تشک ‌ها بسيار سبک و ارزان قيمت‌تر از تشک ‌هاي اسفنجي‌اند و بيشتر از دو سه ماه عمر نمي‌کنند.

بعضي از افراد فکر مي‌کنند اگر تشک خيلي سفت باشد بهتر است اما اين تشک‌ ها طي مدت کمي با چند بار استفاده، شکسته و خراب و غيرقابل استفاده مي‌ شوند. اين تشک‌ ها به طور معمول در کارگاه ‌هاي کوچک و بدون مجوز توليد و روانه بازار مي‌شوند. برخي فروشندگان نيز تشک‌ هاي خود را با اسامي مشابه مارک ‌هاي معروف سازنده تشک به فروش مي‌ رسانند که اصلا کيفيت و استاندارد هاي يک تشک سالم را ندارند. بعضي ديگر از فروشندگان نيز مارک دوخته شده کنار تشک را پاره و جدا کرده و اين تشک‌ ها را به جاي تشک ‌هاي داخلي و خارجي به فروش مي رسانند.

نمونه ديگري از تقلب در بازار تشک به اين شکل است که برخي توليد‌ کنندگان کارگاهي و زيرپله ‌اي، با مراجعه به در منازل و خريداري تشک‌هاي فنري دست دوم و قديمي، اين تشک‌ها را مجددا بازسازي کرده و با رنگ و طرح جديد و استفاده از روکش نو، به جاي تشک نو مي‌فروشند. اين تشک‌ها به مرور انواع و اقسام بيماري‌ هاي پوستي را براي مصرف ‌کنندگان به ارمغان مي‌آورند. شما به عنوان يک مصرف کننده بايد بدانيد مي‌توانيد شکايات خود را پس از خريد چنين تشک‌ هايي با اتحاديه ندافان در ميان بگذاريد.

چه تشکي استاندارد است؟
اگر قصد خريد تشک داريد بايد بدانيد يک تشک استاندارد چه ويژگي‌ هايي دارد. اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ويژگي‌ هاي خاصي را براي يک تشک استاندارد در نظر گرفته است. يک تشک استاندارد بايد فنرهاي قوي داشته باشد، عايق ‌هايي از الياف ضد باکتري و ضد حساسيت داشته باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرايط آماده ‌سازي و بسته ‌بندي تشک از پارامتر هايي است که نشانه مرغوبيت تشک است که مورد استقبال افراد مسن قرار مي‌گيرند و قيمت بالاتري نسبت به تشک ‌هاي فنري دارند.

تشک‌هاي طبي برقي، نوع ديگري از تشک‌ هاي طبي‌اند که به طور معمول با ولتاژ 12 ولت کار مي ‌کنند. اين تشک ‌ها براي برطرف کردن درد هاي ناشي از آرتروز مفاصل، استخوان و آسب‌ديدگي تاندون ‌ها و ماهيچه ‌ها استفاده مي‌ شوند همچنين چون قابليت گرم شدن دارند مي‌توان براي افراد مسن که نياز به گرم شدن موضعي دارند، از اين تشک‌ ها استفاده کرد. تشک‌ هاي بادي انواعي از تشک ‌ها هستند که به طور معمول براي اوقات فراغت و نيز افرادي که به هر دليل نمي‌توانند از تشک فنري معمولي استفاده کنند، خريداري مي‌شوند.

کي به فکر خريد يک تشک جديد باشيد؟
برخلاف عقيده بسياري از افراد، تشک يکي از مهمترين لوازم منزل است چرا که به طور مستقيم با سلامت اسکلت و عضلات شما در ارتباط است. ما يک سوم عمر خود را در خواب به سر مي‌بريم بنابراين بهتر است يک سوم عمر خود را در تشک استانداردي طي کنيد تا خواب ‌آرام و سالمي داشته باشيد. اگر تشک شما بيش از 10 سال عمر کرده است، گود شده يا قلمبه قلمبه شده است يا هنگامي که از خواب بر مي‌خيزيد بدنتان کوفته است، نشانه ‌هايي هستند که شايد وقت آن است که به فکر خريد يک تشک جديد باشيد. نشانه‌هايي که بايد تشکتان را تعويض کنيد عبارتند از:

1- در قسمتي از تشک که در آن قسمت مي‌ خوابيد گودي ايجاد شده است.
2- وقتي تشک شما غژغژ صدا مي‌دهد.
3- پس از خوابيدن روي تشک احساس کمردرد مي‌کنيد يا بدنتان کوفته است.

اگر شما بد خواب هستيد يا خواب کافي نداريد، مي‌تواند نشانه اين باشد که شايد تشک شما راحت نيست. خستگي و خواب‌آلودگي در صبح، به سختي از تختخواب بيرون ‌آمدن، صبح وکج خلق بودن، نشانه بدخوابي شما است. مطالعات نشان مي‌ دهد افرادي که تشک جديدي را خريداري کرده‌اند، خواب بهتري را تجربه مي‌ کنند.

نگهداری صحیح تشک:
- اجازه ندهید بچه ها از آن به جای تشک بازی استفاده کنند.
- هر شش ماه یکبار، آن را این رو و آن رو کرده و سر و ته نمایید.
- هر سه ماه یکبار، هم از عرض و هم از طول، ضربه های آرامی را به قسمت های مختلف آن وارد کنید.

منبع : پايگاه سلامت ايران

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top