دانستنی های مفید برای جذب بهتر ویتامین های مواد غذایی

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/08/16
person.webp 2582
heart.webp 0

انجام یک سری کارها مثل پخت گوشت به روش گریل - آپ پز کردن مارچوبه و بروکلی و ... باعث میشود که بدن نتواند همه فواید و مواد مغذی موجود در این مواد غذایی را جذب کند . برای اینکه بتوانید اشتباهتتان در این زمینه را اصلاح کنید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم

1. گوشت گریل شده
گریل کردن گوشت در حرارت های بالا و روی شعله مستقیم، خطر ابتلا به سرطان رو افزایش می دهد. با قرار گرفتن گوشت در معرض شعله با حرارت بالا، ترکیباتی نظیر HCAs و PAHs در گوشت تشکیل می شوند که سرطان زا می باشند. به رنگ گوشت اکتفا نکنید و فکر نکنید که چون رنگ گوشت خیلی تیره نشده است، پس ترکیب سرطان زا هم در اون تشکیل نشده است! این دو مقوله ربطی به هم ندارند. از دماسنج مخصوص آشپزی استفاده کنید تا مطمئن شوید که دمای گوشت در حد ایمن و توصیه شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی، باقی مانده است.

2. گوجه فرنگی
خوردن گوجه فرنگی تازه و نپخته، بسیار لذیذ و مفید است اما اگر می خواهید بیشترین استفاده رو از گوجه فرنگی ببرید و لیکوپن موجود در اون رو که ضد سرطان و ضد بیماری های قلبی است، جذب بدن خود کنید، بهتر است که گوجه رو بپزید. این کار هم به جذب بهتر لیکوپن و هم به جذب بهتر آنتی اکسیدان های گوجه فرنگی، کمک می کند.

 

 

3. چای سیاه
اگر از جمله افرادی هستید که چای رو با شیر مصرف می کنند، از این کار خودداری کنید زیرا ریختن شیر در چای باعث می شود که پروتئین شیر به کاتچین چای متصل شده و در نتیجه، در جذب ترکیبات مفید چای، مشکل ایجاد می کند.

4. غلات کامل و انواع لوبیا
غلات تصفیه نشده و کامل و انواع لوبیای خشک، حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام فیتات هستند. فیتات به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا، متصل شده و مانع از جذب اونها می شود. پس همیشه در شب قبل از مصرف، این مواد غذایی رو بخیسانید و بگذارید تا در مدت شب، فیتات موجود در اونها خارج شود.

5. مارچوبه
مارچوبه رو آب پز نکنید زیرا ویتامین C موجود در اون خارج می شود. بهتر است که از روش بخارپز کردن سریع و کبابی کردن سریع استفاده کنید. اگر هم اون رو آب پز می کنید، آب رو دور نریزید و از اون برای تهیه انواع سس و سوپ استفاده کنید زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی است.

6. بروکلی
این سبزی ارزشمند، سرشار از ویتامین C، کلروفیل، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد سرطان است. آب پز کردن و کبابی کردن، باعث از دست رفتن بخش مهمی از مواد مغذی بروکلی می شود. بهترین شیوه برای پخت بروکلی که بیشترین میزان مواد مغذی اون رو حفظ می کند، بخارپز کردن می باشد.

7. توت فرنگی
برای استفاده بهینه از ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان موجود در توت فرنگی، از خرد کردن اون پرهیز کنید زیرا برخی از مواد مغذی (مثل ویتامین C)، به نور و اکسیژن، حساس هستند و وقتی که در معرض این عوامل قرار می گیرند، از بین می روند. وقتی که توت فرنگی رو خرد و تکه می کنیم، سلول های بیشتری از اون با نور و اکسیژن، تماس پیدا کرده و از بین می روند. برخی معتقدند که اگر قرار باشد که میوه و سبزی رو به قطعات خیلی کوچک تبدیل کنیم، بهتر است که اصلاً قید خوردن اونها رو بزنیم!

8. سیر
برعکس ویتامین C که نباید در معرض هوا باشد، آلیسین موجود در سیر که یک ترکیب ضد سرطان است، با قرار گرفتن در معرض هوا، بیشترین فایده رو به بدن می رساند. سیر رو خرد کنید و تکه های خرد شده رو به مدت ده دقیقه در معرض هوا قرار بدهید.

9. ماست
بعضی از افراد عادت دارند که آبی رو که در ماست وجود دارد، دور بریزند. این آب، حاوی پروتئین whey و ویتامین B12، کلسیم و فسفر است. به جای اینکه این آب ارزشمند رو دور بریزید، ماست رو هم بزنید تا آب و بخش های سفت ماست با هم مخلوط شوند. همچنین، وقتی که ماست رو برای تهیه بعضی از غذاها حرارت می دهیم، باکتری های فوق العاده مفید و زنده موجد در اون در اثر حرارت از بین می روند (البته پروتئین، کلسیم و ویتامین D اون همچنان باقی می مانند).

10. تخم کتان
این ماده غذایی سرشار از فیبر، امگا ۳ و لیگنان است که از ما در برابر سرطان محافظت می کند. اما مشکل اینجاست که بدن ما قادر به هضم تخم کتان کامل نیست. برای استفاده بهینه از این ماده غذایی ارزشمند، اون رو به شکل آسیاب شده در بیاورید تا بخش های ارزشمند اون، دور ریخته نشده و حفظ شوند.

 

منبع : آکا ایران

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top