دانستنی ها لازم برای تب نوزادان

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/08/14
person.webp 4584
heart.webp 1

روزهایی که گاهی زود می‌گذرند و گاهی به‌خاطر یک سهل‌انگاری یا اشتباه کوچک، عوارضی تحمل‌ناپذیر را بر سلامت کوچولوی شما باقی می‌گذارند. دمای بدن همه افراد در ساعات اولیه صبح پایینتر و در بعدازظهرها بالاتر است. اگر فرزند شیرخوارتان از همیشه گرم‌تر است این راهنما به شما کمک می‌کند.


بی‌حال است و به هیچ‌کدام از جغجغه‌های دوست‌داشتنی‌اش نگاه نمی‌کند. توی بغل‌تان بی‌صدا افتاده و گاهی ناله می‌کند. بی‌رمق است و بدنش از همیشه گرم‌تر. هرچه منتظر می‌مانید اوضاع بهتر نمی‌شود و به تلاش‌های‌تان برای برگرداندن حوصله از دست رفته‌اش هم توجهی نمی‌کند. اگر شیرخوار شما، چنین نشانه‌هایی را بروز می‌دهد یا اینکه گرمای بدنش با جیغ‌های آرام‌نشدنی همراه می‌شود در ادامه این مطلب با ما باشید.

اگر کوچک‌تر از شش ماه است. . .

تب در کودکان زیر شش ماه غیرعادی است و ممکن است نشانه یک بیماری خطرناک باشد. پس تا دیر نشده او را به اورژانس یکی از بیمارستان‌ های کودکان برسانید و علت تب را با کمک متخصصان بررسی کنید. البته تا رسیدن به بیمارستان می‌ توانید از اقدام‌های رایج برای پایین آوردن تب کمک بگیرید اما ‌بخاطر هر تلاشی برای کم کردن دمای بدن او نباید رساندنش به بیمارستان یا مطب پزشک را به تاخیر بیندازید. هیچ‌وقت خودسرانه به نوزادتان دارو ندهید. در سه ماه اول تولد، تب می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناکی باشد. پس در ماه اول هرگز تب فرزندتان را با دارو تسکین ندهید چراکه ممکن است دچار نقص سیستم ایمنی یا عفونت‌های مهلکی شده باشد که جانش را تهدید کند. اگر فرزند یک تا سه ماهه شما تب کرد، هیچ وقتی را تلف نکنید و به محض فهمیدن این موضوع راهی بیمارستان کودکان شوید.

اگر بزرگ‌تر از شش ماه است. . .

برای بررسی دلیل تب کودکان، اولین چیزی که باید نسبت به وجودش حساس باشید، ظهور جوش روی پوست کودکتان است. اگر تب شیرخوار شما با جوش ‌های بدنی همراه نیست به وجود این 9 نشانه حساس باشید تا دلیل گرم شدن بدنش را پیدا کنید:

1- واکسن زده؟
تب در برخی موارد یک واکنش دفاعی است که بدن پس از تزریق واکسن نشان می‌دهد. البته تب ناشی از واکسن بسیار شدید و طولانی‌ مدت نیست و در صورتی که فرزندتان به‌شدت و برای مدت طولانی تب کرد باید وجود دلایل دیگر را بررسی کنید.

2- گوشش عفونت کرده؟
ممکن است او به التهاب گوش میانی دچار شده باشد. در چنین شرایطی فرزندتان گریه می‌کند و دست‌هایش را به سمت گوشش می‌برد و شب‌ ها هم با گریه ‌های شدید و بی‌قراری خواب را از شما می‌گیرد. تب همیشه به‌خاطر ابتلا به یک ویروس ایجاد نمی‌شود؛ گاهی وجود باکتری یا عفونتی در بدن می‌تواند دلیل تب‌دار شدن فرزندتان باشد. در این شرایط منتظر ماندن برای محو شدن نشانه‌های بیماری کمکی به شما نخواهد کرد چراکه باکتری‌ها با گذشت زمان مجال بیشتری برای قدرت گرفتن پیدا خواهند کرد.

3- سرفه می‌کند؟

در صورتی که نشانه‌های گفته شده را ندارد و سرعت تنفس‌ اش هم عادی است، ممکن است سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا سرخک سراغش آمده باشد. در چنین شرایطی تب او با سرفه و آب‌ریزش بینی همراه خواهد بود. اگر دمای بدنش چندان بالا نرفت یا شاهد بهبود علائم بودید، می‌توانید در خانه از فرزندتان مراقبت کنید اما در صورتی که بهبود در این نشانه‌ ها ظرف 48 ساعت حاصل نشد یا اینکه تب فرزندتان با مشکلات تنفسی یا جوش همراه شد، باید فورا سراغ متخصص بروید.

4- استفراغ می‌کند؟

اگر تنفس فرزندتان عادی بود و نشانه شماره یک را نداشت و سرفه و آب‌ ریزش بینی هم نداشت، باید احتمال سرخ‌جوش شیرخواران یا مننژیت را بررسی کنید. چنین احتمالی با مشاهده استفراغ بدون اسهال، خواب‌آلودگی غیرعادی یا بدخلقی غیرعادی که با تب در فرزند شما همراه شده، تقویت خواهد شد و باید فورا توسط متخصص شرایط فرزندتان بررسی شود.

5- اسهال شده؟

اگر نشانه‌های شماره 2 و 3 و 4 را در کودکتان ندیدید اما همچنان شاهد تب او بودید، بررسی کنید آیا دچار استفراغ همراه با اسهال شده یا نه. اگر استفراغ همراه با اسهال او بیشتر از چهار ساعت ادامه پیدا کرد حتما به متخصص مراجعه کنید.

6- غذا را قورت نمی‌دهد؟

اگر پنج نشانه گفته شده را نداشت اما در عین تب داشتن از خوردن غذا های جامد خودداری می‌ کرد، ابتلایش به یک بیماری عفونی گلو مثل مشکلات التهاب لوزه یا بیماری التهابی دهان مثل التهاب لثه را بررسی کنید. این مشکلات بلع غذا برای فرزندتان را سخت می‌کنند و معمولا با تب همراه هستند.

7- زیاد لباس پوشیده؟
اگر شش نشانه گفته شده را در فرزندتان ندیدید، وضعیت پوشش او را بررسی کنید. شاید به‌خاطر وسواس یا ناآگاهی آنقدر لباس به او پوشانده‌اید که گرمش شده و درجه حرارت بدنش بالا رفته است. باید به شما یادآوری کنیم که خطر این اتفاق برای فرزندتان از کم پوشاندن لباس و سرماخوردنش کمتر نیست. اگر با پایین آوردن دمای اتاق یا کم کردن لباس‌ها نتوانستید در یک ساعت دمای بدن فرزندتان را پایین بیاورید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

8- گرمازده شده؟

گفتیم که قرار گرفتن کودک در معرض هوای گرم می‌تواند او را تب‌دار جلوه دهد اما موضوع گرمازدگی همیشه به سادگی چند دقیقه نشستن در هوای خنک حل نمی‌شود. گاهی گذراندن مدت طولانی زیر آفتاب یا در خانه‌ای که با وسایل گرمایشی بیش از اندازه گرم شده می‌تواند فرزند شما را گرمازده کند. اگر کم کردن یا درآوردن لباس‌ ها و قرار گرفتن در هوای معتدل درجه حرارت بدن او را پایین نیاورد حتی در صورتی که هیچ دلیلی جز گرمازدگی برای داغ بودن بدنش وجود نداشت، باز هم باید با عجله او را به مراکز درمانی برسانید.

9- پوستش جوش زده؟

هشت نشانه گفته شده برای زمانی است که تب فرزندتان با جوش همراه نیست اما اگر تب کودک شما با ظهور جوش‌ هایی روی پوستش همراه شده کار شما برای تشخیص مشکل سخت‌تر خواهد بود. پیشنهاد ما این است که به محض دیدن این جوش ها در شرایطی که با تب همراه شده‌اند، سراغ متخصص بروید. تشخیص نوع جوش و علت آن برای شمایی که تخصصی در این مورد ندارید آسان نخواهد بود.

اگر به تب‌دار بودنش شک دارید ...

یک تب‌سنج باکیفیت در خانه داشته باشید تا در صورت نیاز تا رسیدن به مطب پزشک خودتان دمای بدن فرزندتان را اندازه‌گیری کنید. اگر چنین تب‌ سنجی دمای 37/8 را برای فرزند بالاتر از سه ماه شما نشان داد، یعنی فرزندتان هنوز به دارو نیاز ندارد و تنها باید برای بالاتر رفتن دمای بدنش هوشیار باشید اما اگر دمای بدن او از این بیشتر شد و بی‌قراری هم داشت، چاره‌ای جز کمک گرفتن از متخصصان نخواهید داشت. برای پایین آوردن دمای بدن فرزندتان از خودسرانه دارو دادن به او پرهیز کنید.
گرچه در برخی موارد می‌توانید تا رسیدن به مطب پزشک از قطره استامینوفن کمک بگیرید تا مانع تشنج کردنش در این فاصله شوید اما هرگز به محض دیدن بالا رفتن دمای بدن او به داروها متوسل نشوید چراکه دوز صحیح مصرف دارو بستگی به شرایط و وزن فرزندتان دارد و ممکن است با یک اشتباه محاسباتی به زیان کودک‌تان عمل کنید.

منبع : آکاایران

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 1

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top