تب کودک خود را به راحتی اندازه بگیرید !

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/08/04
person.webp 3509
heart.webp 0

به درجه حرارت زیربغلی بیش از 37/3 ، دهانی بیش از 37/8 و مقعدی بیش از 38/3 درجه سانتیگراد تب اطلاق می‌شود. ترمومتر های مخصوص دهانی انتهای باریک و بلندتر و نوع مقعدی انتهای گرد و کوتاهتری دارند.

 


1-اندازه‌گیری درجه حرارت با تب سنج جیوه‌ای:
ابتدا تب سنج جیوه‌ای(ترمومتر) را خوب تکان دهید تا جیوه زیر اعداد نوشته شده بر روی تب سنج قرار گیرد.

- اندازه‌گیری درجه حرارت به صورت زیر بغلی:
این روش برای کودکان کوچکتر(سن زیر 6 ماه) استفاده می‌شود. انتهای تب سنج را زیر بغل کودک قرار داده و با دست بازوی کودک را نگهدارید. بعد از سه دقیقه درجه حرارت را بخوانید.

- اندازه گیری درجه حرارت به صورت دهانی:
این روش برای کودکان 5 سال به بالا که همکاری مناسب دارند استفاده می‌شود. از آنجائیکه خوردن غذاهای سرد و گرم بر میزان درجه حرارت اثر دارد تب سنج باید 10 تا 20 دقیقه بعد از خوردن غذای سرد و گرم در دهان گذاشته شود. انتهای تب سنج را زیر زبان کودک بگذارید و از او بخواهید به آرامی دهان خود را ببندد و دو دقیقه بعد درجه حرارت را بخوانید.

- اندازه گیری درجه حرارت به صورت مقعدی:
این روش برای بچه‌های کوچکتر (شیرخوار و نوپا) استفاده می‌ شود. کودک را دمر روی زانو خوابانیده و انتهای تب سنج را که به ژل نرم کننده آغشته شده است حدود 2 تا 2/5 سانتیمتر داخل مقعد کودک قرار دهید و دو دقیقه بعد درجه حرارت را بخوانید.

چگونه تب سنج جیوه ای را بخوانیم؟

با انگشت شست و دو انگشت اول، ابتدای تب‌سنج را گرفته و به صورت افقی جلوی چشم خود بگیرید. سپس آهسته آن را کمی بچرخانید تا ستون جیوه ای نقره ای رنگ به وضوح دیده شود و عدد مقابل انتهای ستون جیوه‌ ای را بخوانید. فاصله دو عدد با خطوط کوچکتری مشخص شده که فاصله آن‌ها 0/1 درجه سانتیگراد است.

2- اندازه‌گیری درجه حرارت با تب سنج دیجیتالی:

این نوع تب سنج‌ها نسبتا دقیق بوده، راحت‌تر و سریعتر درجه حرارت را نشان می‌دهند. ابتدا کلید آن را روشن نموده و انتهای آن را زیر بغل یا زیر زبان کودک قرار دهید تا زمانی که بوق زده و بالاترین درجه حرارت را نشان دهد.

3- اندازه گیری درجه حرارت با تب سنج تیمپانیک(از طریق گوش):
سر تب سنج را به آرامی داخل گوش کودک خود قرار دهید و کلید آن را روشن نمايید. بعد از یک ثانیه میزان دمای بدن روی صفحه نمایشگر ظاهر خواهد شد. از آنجايی که بازی و فعالیت باعث افزایش درجه حرارت بدن می‌شود، نباید بلافاصله بعد از فعالیت درجه حرارت بدن اندازه‌گیری شود.

راهنمای درمان تب:
- ابتدا لباس‌های کودک را درآورده یا کم کنید
- جریان هوای مناسب برقرار کنید و در صورت احساس سرما یا لرز از یک روانداز سبک استفاده نمايید.
- به کودک مایعات فراوان ( آب، آبمیوه، سوپ و ...) دهید تا از کم آبی جلوگیری شود .
- در بین داروهای ضد تب استامینوفن و ایبوپروفن موثر و به دلیل عوارض جانبی کمتر، به داروهای دیگر ترجیح دارند.
- اگر درجه حرارت بدن به بیش از 40 درجه سانتی‌گراد برسد و یا به داروی ضد تب بعد از نیم تا یک ساعت پاسخ ندهد، می‌توان بدن بیمار را با اسفنج مرطوب شده با آب ولرم (حدود 30 درجه سانتی‌گراد) به مدت 30-15 دقیقه سرد نمود.

- در صورتی که در حین پاشویه کودک دچار لرز شد می‌توان درجه آب را بالاتر برد(گرم‌تر کرد) تا درجه حرارت کودک به 38/5 درجه سانتی‌گراد برسد.

منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top