5 تاثیر اصلی کوهنوردی برای سلامت بدن

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/07/27
person.webp 5590
heart.webp 1

علت اغلب سکته ها بسته شدن مجرا های داخلی رگ ها بوسیله رسوبات چربی و پلاک ها می باشد. در موقع کوهنوردی ضربان قلب از 72 بار در دقیقه به 120 بار در دقیقه می رسد و میزان پمپاژ و بیرون دهی قلب 20% افزایش پیدا می کند. تغییرات فوق باعث می شود که خون با شدت و سرعت بیشتری در رگ های انسان به حرکت درآید و رسوبات چربی و پلاک های داخل لوله های رگ ها را از بین ببرد و تمیز کند.

 


1- تاثیر کوهنوردی در باز شدن مویرگ های بدن:
مویرگ های بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار 15% ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی در حین کوهنوردی مویرگ ها 95% فعال می شوند، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگ ها به نقاط مختلف بدن می رسد لذا با باز شدن و فعال تر شدن مویرگ ها، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات و احشای داخلی بدن می رسد.
 
2- تاثیر کوهنوردی در زیاد شدن میزان خون در عضلات:
در موقع کوهنوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن 20 برابر افزایش پیدا می کند و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند.

3- تاثیر کوهنوردی در قوی تر شدن ریه ها:
در حین کوهنوردی در ارتفاعات، فشار هوا کمتر می شود و نیز میزان اکسیژن موجود در ترکیب هوا کاهش پیدا می کند. بدن برای جبران کمبود اکسیژن و برای رفع خستگی و تنگی نفس، هورمونی به نام اریتروپویی را از طریق کلیه ها ترشح می کند، که این هورمون وارد مغز استخوان می شود و مقدار خون سازی گلبول های قرمز را افزایش می دهد. در نتیجه ی فعل و انفعالات فوق، مقدار هموگلوبین خون از 14% به 20% افزایش پیدا می کند.
هماتوکریت از 44% به 60% می رسد و در نتیجه مقدار ظرفیت انتشاری و میزان ظرفیت تهویه ریه ها زیادتر می شود. افزایش ظرفیت تهویه ریه ها باعث می شود که به اصطلاح عامه، نفس آدم زیاد شود و به همین علت یک کوهنورد در شرایط عادی دونده خوبی خواهد بود.

4- تاثیر کوهنوردی در جلوگیری از بیماری نقرس:

در موقع کوهنوردی، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین ها و اسیداوریک به بهترین وجهی صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند.

5- تاثیر کوهنوردی در از بین رفتن چربی بدن:

در موقع فعالیت ورزشی و بخصوص در کوهنوردی، کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند.

منبع : انحمن پزشکی کوهستان ایران

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 1

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top