با توجه به رشته ورزشی کفش خود را انتخاب نمایید !

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/07/25
person.webp 4927
heart.webp 5

ورزشكاران اگر از كفش مناسبی برخوردار باشند به هنگام مسابقه نسبت به دیگران از مزیت خوبی برخوردار خواهند بود كه اهمیت فراوانی دارد. دانش مناسب، چسبندگی، آزادی حركت و پشتیبانی درست اثر مستقیمی بر عملكرد ورزشكار می‌ گذارد. به همین دلیل است كه هر ورزشی كفش خاص خودش را دارد. تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.


كفش فوتبال (Soccer shoe) :
چون فوتبال روی چمن طبیعی یا مصنوعی انجام می ‌شود، در زیره‌ی كفش فوتبال استوک هایی تعبیه شده است كه به درگیر شدن كفش با زمین كمك می‌كند. طول این استوک ‌ها حدود یك سانتی‌ متر، قطرشان حدود دو میلی‌متر است و سر كندشان رو به زمین است.

كفش بسكتبال (Basketball shoe) :
كفشی كه قسمت ساق آن تا مچ پا می‌ رسد تا از مچ پای ورزشكار به هنگام پرش و دویدن در زمین حفاظت و حمایت كند. زیره ‌دارای بالشتک ویژه ‌ای است تا حداكثر پشتیبانی، حالت فنری و برازندگی فراهم آید.

كفش دو و میدانی (Athletic or Running) :
كفش هایی كه در دوی ماراتن یا نیمه‌ ماراتن یا جلسات تمرین ورزشی هایی چون بسكتبال و تنیس به كار می ‌رود اما در تمرین ورزشی هایی مانند فوتبال و راگبی كه در زمین چمن انجام می ‌شود به كار نمی ‌روند.

کفش اسكیت‌بازی (Skateboarding Shoe) :
كفش اسكیت‌ بازی باید زیره‌ی ضخیم و صافی را داشته باشد تا اسكیت ‌باز تخت اسكیت را به خوبی زیر پای خود حس كند. برگه‌ی این كفش هم باید بزرگ باشد تا از زخمی ‌شدن پا جلوگیری كند. كفش اسكیت‌ بازی بیش از هر كفش ورزشی دیگری جدا از كاربرد اصلی خود به كار می‌ رود وافراد عادی هم از آن استفاده می‌ كنند.

كفش والیبال (Volleyball shoe) :
كفش والیبال از لحاظ ظاهر شبیه كفش بسكتبال یا كفش نرمش است اما ویژگی‌ های منحصر به فرد خاص خود را دارد. زیره‌ی بیرونی لاستیكی مؤلفه اصلی این كفش است. لاستیک كائوچویی سبب می‌شود تا ورزشكار در درون تالار ورزشی و سایر ورزشگاه های سر پوشیده عالی حركت كند. در ضمن با گسترش والیبال در فضای باز، برخی پایپوش ‌سازان زیره ‌های بیرونی خاصی برای كفش والیبال طراحی كرده‌ اند كه مختص بازی در زمین چمن یا ماسه است. زیره‌ی میانی كفش والیبال هم مهم است. اقتضای والیبال این است كه ورزشكار اوقات زیادی از وقت بازی را روی سینه پا می‌ایستد بنابراین جلوی كفش والیبال باید محكم و انعطاف ‌پذیر باشد. ضربه ‌گیری هم به عهده‌ی زیره‌ی میانی است كه به طور معمول حالت اسفنجی دارد. ضربه ‌گیری‌ هایی مانند ژل و هوا نیز در زیره‌ی میانی گنجانده می‌ شود تا حالت بالشتكی ایجاد شود كه از بدن در برابر ضربات سخت و جراحت محافظت شود.

كفش كشتی (wrestling shoes) :
كفش كشتی دارای زیره‌ی تخت است و تا مچ پا را در بر می‌ گیرد تا از مچ پا محافظت كند زیرا طی كشتی گرفتن وزن زیادی روی این بخش قرار می ‌گیرد. زیره به طور معمول از جنس لاستیك است تا حداكثر چسبندگی را داشته باشد. اكثر زیره‌ ها دو قسمتی هستند. قسمت سینه و پاشنه آج‌ پوش هستند و قسمت قوس بدون آج است كفش‌ كشتی باید سبك باشد و به راحتی بتوان آن را پوشید.

كفش پیاده‌ روی (Walking Shoe) :
بسیاری لزوم استفاده از كفش خاصی برای پیاده‌ روی را درک نمی‌ كنند. كفش پیاده‌ روی به بدن توازن و ترازمندی درستی می ‌دهد. برخلاف كفش ‌های پاشنه بلند كه مركز ثقل بدن را به جلو می ‌برد یا كفش تخت كه بدن را به عقب متمایل می‌ كند كفش پیاده‌ روی سبب می‌ شود پشت خود را صاف نگه داریم و حالت متوازنی به بدن بدهیم. در كفش پیاده‌روی بالشتكی هم برای پا تأمین شده است تا وقتی پا روی زمین فرود می ‌آِید حداقل ضربه به مفاصل وارد شود. كفش پیاده‌ روی نه‌ تنها از آسیب دیدن مفاصل و ستون مهره جلوگیری می ‌كند بلكه كمک می‌ كند تا پیاده‌ روی حداكثر حالت تمرین و نرمش را داشته باشد.

منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 5

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

شهرام

3
0
1395/02/07

با سلام خدمت بزرگواران بهزاد وميلاد عزيز يوسفي اين مقاله در سطوري كم به درستي و كامل به كاربرد كفش مناسب هر رشته ورزشي پرداخته است ولي اي كاش براي هر رشته ورزشي تصاويري از كفشهاي مناسب را در ادامه بحث فني آنها قرار ميداديد تا ورزشكاران بصورت دقيق تر از نوع كفش مورد نظر آگاه مي شدند. با سپاس فراوان

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
3
0
close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top