چند تفکر اشتباه درباره ورزش کودکان

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/07/22
person.webp 4258
heart.webp 0

بچه ‌ها که به اندازه کافی تحرک دارند، پس چرا باید وقتشان را با ورزش کردن تلف کنند؟ خیلی وقت‌ها چنین سوالی در ذهن بعضی بزرگتر ها نقش می ‌بندد و آنها فکر می‌ کنند همین جست ‌و خیز های کودکانه برای حفظ سلامت بچه ها کافی است. در حالی که به نظر متخصصان اهمیت ورزش برای کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان می باشد.

 


بچه‌ ها ورزش کنند یا نه؟

چرا فکر می‌ کنید بچه‌ ها به ورزش نیازی ندارند و همین فعالیت‌ های روزمره برای آن ها کافی است؟ این یکی از باور های اشتباهی است که متاسفانه بعضی ‌ها آن را قبول دارند. تمام فوایدی که درباره ورزش بزرگسالان بیان می‌ شود، برای کودکان نیز مطرح است. علاوه بر این ها، دو موضوع استخوان‌ سازی و عادت به سبک زندگی سالم همراه با تحرک، از نکاتی است که درباره نقش ورزش در سلامت حال و آینده کودکان اهمیت دارد.همه پدر و مادر ها باید بدانند، استخوان‌ سازی و تراکم استخوان در سنین پایین شکل می‌گیرد و به همین دلیل اگر بتوانند همراه با یک برنامه غذایی مناسب در این سنین، کودک را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنند، فرزند شان در آینده از نظر تراکم استخوان با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد.

ورزش‌ حرفه‌ای خوب است یا تفریحی
؟
اگر فکر می‌ کنید ورزش فقط هنگامی مفید است که به صورت حرفه‌ ای و بسیار سنگین انجام شود، باید بدانید نظرتان اشتباه است. ورزش ‌های دوران کودکی نباید جنبه رقابتی و حرفه ‌ای داشته باشد بلکه حتی توصیه می شود بیشتر به فکر ورزش‌ هایی باشید که برای کودک حالت بازی و تفریح دارد. البته از سنین 8 یا 9 سالگی به بعد می‌ توانید به فکر ورزش‌ های رقابتی باشید، اما در سنین پایین بهتر است فعالیت ‌های ورزشی به شکل تفریحی انجام شود.

ورزش قد را بلند می‌کند یا نه
؟
ورزش‌ هایی مانند بسکتبال و والیبال معمولا طرفداران زیادی دارد، چون خیلی‌ از افراد فکر می ‌کنند این ورزش ها قد بچه‌ ها را افزایش می ‌دهد؛ والدینی که انتظار دارند همه خوبی ‌ها یکدفعه و یکجا در کودک‌ شان جمع شود اغلب به دنبال این نوع شایعات هستند و برنامه سلامت جسم و روح فرزند شان را براساس آنها تنظیم می‌ کنند. انجام ورزش هایی مثل بسکتبال نمی‌تواند باعث افزایش قد بچه‌ ها شود یا ورزش کشتی قد شان را کوتاه نمی ‌کند. عاملی که می ‌تواند قد نهایی کودک را مشخص کند، اندازه قد پدر و مادر اوست. پس ورزش کردن فقط می‌ تواند کمک کند فرد به نهایت قدی که از نظر ژنتیک برایش تعیین شده، برسد.

چه ورزش‌ هایی انرژی کودک را تخلیه می‌کند
؟
اگر فکر می‌ کنید فرزندتان انرژی زیادی دارد و باید او را در کلاس‌ ورزش ‌های رزمی ثبت‌نام کنید تا انرژی‌اش تخلیه شود، باید بگوییم این موضوع صحیح نیست و باوری اشتباه به حساب می ‌آید.  هر فعالیت ورزشی که کودکان انجام می‌ دهند، می ‌تواند انرژی ‌شان را تخلیه کند و موجب می‌ شود خواب راحت تری داشته باشند. همچنین باعث تقویت سیستم عضلانی و بهبود ظرفیت قلبی ریوی آن ها خواهد شد.

بدون کلاس ورزشی هم می ‌شود ورزش کرد
؟
استفاده از کلاس‌ های ورزشی تنها راه افزودن فعالیت جسمی به برنامه‌ های روزمره زندگی کودکان نیست. والدین باید برای افزایش تحرک بچه ‌ها و تضمین سلامت آن ها، فضای مناسب برای ورزش و فعالیت در اختیار آن ها قرار دهند، اما این مطلب به این معنی نیست که بدون ثبت‌نام در باشگاه و کلاس نمی‌توان ورزش کرد. هم ‌اکنون اغلب پارک‌ها، فضا و تجهیزات خوبی برای بازی و ورزش بچه‌ ها دارد که خانواده‌ ها می‌ توانند از این موقعیت استفاده کنند.
 
چطور بهترین ورزش را انتخاب کنیم
؟
همه ورزش ها مفید است و به حفظ سلامت بچه‌ ها کمک می‌کند. بنابراین اولین و مهم ‌ترین عامل برای انتخاب بهترین ورزش، در نظر گرفتن علاقه کودک است. زمانی که ورزش مورد علاقه او را پیدا کردید، از نظر ایمنی نیز شرایط مناسب را برایش فراهم کنید. با توجه به این که بچه‌ ها در سنین رشد هستند، اگر هنگام ورزش صدمه ‌ای به آن ها وارد شود، ممکن است باعث بروز اختلال در رشد اندام‌ ها شود بنابراین نباید فراموش کنیم لوازم ایمنی جنبه تزئینی و تجملاتی ندارد و برای حفظ سلامت کودک باید مورد استفاده قرار گیرد.

منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top