راه حل 7 مشکل جسمی در زمان روزه داری

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/04/09
person.webp 3054
heart.webp 0

به دلیل مصادف شدن ماه رمضان با تابستان و گرمی هوا و همچنین ساعت طولانی روزه داری ممکن است دچار یک سری مشکل جسمی شویم که در این مقاله به بررسی و رفع این مشکلات میپردازیم تا شما دوستان عزیز بتوانید همواره شاداب و تندرست باشید و از این ماه پر خیر و برکت نهایت استفاده را کنید

1. سردرد
سردرد یک امر شایع در بین روزه داران است که علت های مختلفی دارد. مثلاً ممکن است که فرد در اثر کم آبی بدن یا گرسنگی، کمبود استراحت یا عدم استفاده از مواد اعتیاد آور مثل کافئین یا نیکوتین به سردرد مبتلا شود. استفاده از یک برنامه غذایی متعادل و به خصوص خوردن سحری و دریافت مایعات کافی به برطرف کردن این مشکل کمک می کند و یا سردرد رو کاهش می دهد. همچنین، فرد روزه دار باید تا حد امکان، کمتر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کند تا دچار سردرد نشود. ماساژ و برداشتن فشار از عضلات هم به کاهش سردرد،‌ کمک می کند.

2. سوزش سر دل
روزه معمولاً اسید معده رو کاهش می دهد. نقش اسید معده در هضم غذا و از بین بردن باکتری های مضر موجود در غذای خورده شده است. وقتی که غذا نمی خوریم،‌ اسید معده هم کمتر ترشح می شود اما اگر به غذا فکر کنیم یا بوی غذا به مشام ما بخورد، از مغز ما پیامی به معده فرستاده می شود تا اسید بیشتری تولید کند و این امر به سوزش سر دل منجر می شود. افرادی که از داروهای ضد اسید معده، آنتی هیستامین ها یا مهار کننده پمپ پروتئین استفاده می کنند باید حتماً دارو رو در وعده سحر مصرف کنند. همچنین باید از خوردن غذای بیش از حد و غذاهای سرخ شده و پرچرب و نیز غذاهای تند و پرادویه، پرهیز کنند. به علاوه، مصرف کافئین باید محدود شده و از کشیدن سیگار خودداری کنند.
استفاده از روغن نعناع ممکن است که به کاهش ناراحتی های شکم و باد گلو، کمک کند. کاهش وزن در دراز مدت و نیز استفاده از بالشی که در هنگام خواب سر رو بالاتر از راستای معده قرار می دهد، به کاهش علائم سوزش سر دل کمک می کند

 


3. کنترل وزن
نوع غذایی که در وعده افطار و سحری مصرف می کنیم، بر روی وزن ما اثر بسیار زیادی دارد و می تواند منجر به افزایش وزن شود. اما اگر یک برنامه صحیح غذایی داشته باشید از روی اصول صحیح تغذیه در ماه رمضان پیش بروید،‌ این ماه بهترین فرصت برای کاهش وزن و پرورش عادت سالم غذا خوردن،‌ خواهد بود.

4. کم آبی بدن
این مورد هم یک مسأله شایع در بین روزه داران است. بدن از طریق تنفس، تعریق و ادرار، آب و نمک رو از دست می دهد. اگر قبل از شروع روزه آب کافی نخوریم، احتمال بروز کم آبی در ما افزایش پیدا می کند. خطر کم آبی در افراد مسن و افرادی که از دارو و به خصوص داروهای مدر استفاده می کنند، بیشتر است.
اگر احساس کردید که سرگیجه دارید و نمی توانید روی پا بایستید و یا تعادل ندارید، باید بلافاصله آب کافی بنوشید (بهتر است که نمک و شکر رو هم در آب حل کنید و بنوشید). اگر در اثر کم آبی دچار غش شدید، باید دیگران به شما کمک نموده و پاها رو به سمت بالا نگه دارند تا خون به مغز برسد و وقتی که به هوش آمدید باید بلافاصله آب بنوشید.

5. یبوست
فعالیت بدنی، نوشیدن آب به طور منظم و خوردن غذاهای سالم ساعات بین افطار و سحری روز بعد، به حرکات منظم روده کمک نموده و از بروز یبوست جلوگیری می نماید. از میوه و سبزیجات فراوان و کافی در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا فیبر کافی در اختیار بدن قرار بگیرد. همچنین از سبوس در تهیه غذاها استفاده کنید.

6. استرس
نخوردن غذا و آب و تغییر برنامه عادی زندگی و کوتاه شدن زمان خواب،‌ همگی دست به دست هم داده و ممکن است که به استرس منجر شوند. نباید بگذارید که استرس بر شما مسلط شود و باید تا جایی که می توانید عوامل استرس زا رو به حداقل رسانده و تحت کنترل بگیرید. مثلاً در هوای گرم و ساعات قبل از افطار ورزش نکنید، عصبانی نشوید و سیگار نکشید.

7. کنترل قند خون و دیابت
افرادی که باید به طور منظم،‌ انسولین تزریق کنند،‌ نباید روزه بگیرند. افرادی هم که از قرص برای کنترل قند خون استفاده می کنند باید حتماً قبل از اینکه تصمیم به روزه بگیرند، با پزشک خودشون مشورت کنند. قند خون افراد دیابتی که روزه می گیرند باید دائماً در طول روز کنترل شود. افت قند خون به شدت خطرناک بوده و می تواند زندگی فرد رو تهدید کند. احساس سرگیجه، ریزش عرق و عدم تعادل،‌ می توانند از نشانه های افت قند خون باشند. اگر فرد مبتلا به دیابت دچار این علائم شود، باید بلافاصله نوشیدنی شیرین بنوشد یا آبنبات در زیر زبان خود بگذارد.

 

منبع : مجله اینترنتی یکا

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top