ویلچر پزشکی را بیشتر بشناسید

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/02/02
person.webp 5268
heart.webp 0

به لحاظ فنی همه ویلچرها پزشکی محسوب می شوند و هر کدوم برای خدمت به نیازهای متفاوت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. اما انواعی از ویلچر ها نیز وجود دارند که برای مقاصد غیرپزشکی مورد نظر ، مثلا” در محیطهای کار یا دفاتر ، استفاده می شوند ، اما در بیشتر موارد ویلچرها اصطلاحا” با یک هدف پزشکی بکار گرفته می شوند . ویلچرها ، عمدتا”  توسط افراد بیمار یا ناتوان استفاده می شوند تا به مشکلات پزشکی آنها  کمک شود ، از این رو ما ویلچرها  را به عنوان یک وسیله پزشکی  می شناسیم .

بعضی از مردم ، هنگامی که هیچ مشکل پزشکی ندارند ، ممکن است فکر کنند آنها نیاز به ویلچر دارند ،‌اما ویلچرمورد نظرشان از لحاظ فنی یک ویلچرغیرپزشکی محسوب می گردد . بطورکلی برنامه های مربوط به ویلچر در واقع بر اساس نیاز پزشکی کاربر مورد توجه قرار می گیرند ، اما ممکن است مشخص شود که هیچ نیاز پزشکی وجود ندارد .  این موضوع باعث می شود که ویلچر رسما” جنبه غیر پزشکی پیدا کند ، با وجود اینکه کاربر از برخی اشکال مزایای بهداشتی و سلامتی آن بهره مند می شود .

 

 

ویلچرهای معمولی معمولا” توسط کسانی استفاده می شود که دارای یک پای صدمه دیده و یا یک اندام از دست رفته هستند ، و این افراد با استفاده از آن آنها می توانند به راحتی به اطراف خود حرکت نمایند . ممکن است کسی بتواند با استفاده ار عصا راه برود ، اما  برای افزایش ایمنی خود و کاهش خطر سقوط ، از ویلچر انتخاب می کند .

ویلچرهای پزشکی متعارف به اشکال مختلفی عرضه شده اند ، از جمله  مدلهایی وجود دارند که عرض زیادی دارند و برای کاربران درشت اندام طراحی شده است . معمولا” در ویلچر های معمولی چرخهای عقب بزرگ هستند ،  بنابراین کسی که روی آنها  نشسته می تواند خودش را هل دهد . انواعی از ویلچرهای پزشکی وجود دارند که چرخهای عقب آنها بزرگ نیست و کسی که روی این نوع ویلچرها نشسته نیاز دارد که توسط فرد دیگری هل داده شود . مدلهایی هم هستند که خیلی سبک می باشند و برای مقاصدی مانند سفر و گردش مورد استفاده قرار می گیرند و یا هنگامی که یک پرستار بخواهد فرد ویلچری را به اماکن بیرونی ببرد ، ‌استفاده می شوند .

ویلچرهای حمام را می توان در زیر دوش استفاده نمود و اغلب از جنس پلاستیک ساخته شده اند تا دچار زنگ زدگی نشوند  . داشتن توانائی بردن ویلچر به حمام  کمک می کند تا فرد از حوادثی مانند سقوط و زمین خوردن در امان بماند و در واقع این موضوع می تواند استحمام را در همه شرایط امکان پذیر سازد .

از سوی دیگر این نوع ویلچرها می توانند به یک لگن مخصوص مخصوص بیماران بستری مجهز شوند تا در شرایطی که بیماربستری در اتاق خود نیازبه استفاده از دستشویی دارد ،‌ ازآن بهره ببرد . این موضوع برای بیمارانی که از تلاش برای راه رفتن جهت دستشویی منع شده اند ، می تواند بسیار مفید باشد . ضمن اینکه این ویلچرها نسبت به استفاده از لگن های معمولی خواهان بیشتری دارند .ویلچرهای خم شو ، نوع خاصی از ویلچرهای پزشکی هستند که که اغلب برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر وقت خود را روی صندلی می گذرانند .

اگر یک بیمار قادر به حرکت دادن خود از روی صندلی به داخل خودرو یا روی نیمکت نباشد ، این نوع ویلچر ها می توانند گزینه مناسبی برای او باشد  ، چرا که طراحی صندلی طوری است که کاربر می تواند صندلی خود را متمایل کند . این ویلچرها معمولا” دارای لایه گذاری بیشتری هستند و به همین دلیل برای مدت زمانهای طولانی مناسب بوده و راحت ترند . اما از سوی دیگر جمع وجور کردن و حمل ونقل این ویلچرها سخت تر است ، به همین دلیل برای سفر خوب نیست ،‌ مگر اینکه یک وسیله نقلیه اختصاصی برای آنها در دسترس باشد .

افراد مبتلا به مشکلات ناحیه پشت یا کسانی که دارای ناراحتیهای مربوط به قسمتهای انتهائی ستون فقرات (  (tailbone هستند می توانند از ویلچرهای پزشکی اختصاصی استفاده کنند . یک نوع از این ویلچرها وجود دارند که برای ایستادن طراحی شده اند. ویلچرهای الکتریکی ، اگرچه شکلی شبیه ویلچرهای دستی دارند ،‌ اما می توانند بدون نیاز به کمک دیگران و با اراده کاربر حرکت کنند . همچنین این ویلچرها می توانند در بخشهای روانپزشکی و سایر سازمانهائی که در آنها بیمار ممکن است نیاز به حمل و نقل داشته باشد ،‌ استفاده شوند ،‌ اما لازم است  که  حتما” باید در نظر گرفتن محدودیتها تحت کنترل کامل قرار داشته باشند  .

ویلچرهای برقی و قدرتی ، مانند اسکوترها که گهگاهی در فروشگاه هها به چشم شما می خورند ، نیز جزو ویلچرهای پزشکی محسوب می شوند . بیشترافراد مسن هنگامی که توانائی کافی برای ایستادن یا راه رفتن های طولانی را ندارند ، با استفاده از این تجهیزات ، از اینکه احساس آزادی و راحتی بیشتری دارند ،  لذت می برند. این نوع وسائل نقلیه به آنها اجازه می دهد تا توانائی حرکتی خود را حتی هنگامی که تنها هستند ، حفظ کنند .

منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top