نبولایزر تولید کننده هوای مرطوب

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/02/01
person.webp 4243
heart.webp 0

نبولایزرها یک درمان یا داروی اسپری زا برای بیماران دارای بیماری های تنفسی مشخص فراهم می آورند، این درمان بخصوص در وضعیت هایی مانند برونشیت و آسم شدید بسیار مؤثر هستند .

نبولایزرها هم در منزل و هم در بیمارستان استفاده می شود. اغلب نبولایزرها را پنوماتیک (فعال شده توسط هوای فشرده ) یا اولتراسونیک هستند. هر دو روش ذرات مرطوب آب را برای نشاندن داروها در ریه ها ایجاد می کنند. نبولایزر گرمایی،ذرات آب گرم شده برای بیمارانی که به طور ارادی تنفس می کنند ، فراهم می کند .برخی بیماران با تنفس هوای سرد اسپاسم برونشی پیدا می کنند،و لازم است هو
ا یا اکسیژن تنفسی آنها گرم شود. گرم کردن هوای تنفسی میزان رطوبت قابل دادن یه بیمار را افزایش داده و جلوگیری از hypothermia کمک می کند.

 

 

نبولایزر گرمایی شامل :

- یک المان حرارتی
- یک کمپرسور
- یک nebulizer jet

پنوماتیک نبولایزر آب را به ذرات ریز تقسیم می کند. این کار توسط اکسیژن فشرده یا هوای فشرده که توسط یک سیلندر یا مسیر تغذیه گاز بیمارستان تأمین می شود ، صورت می گیرد. گاز از طریق یک روزنه خارج شده ، که از بالای یک لولة مؤیین حاوی محلول آب عبور می کند. این گاز آب را به ذرات ریز تبدیل می کند و این ذرات پس از عبور از یک قسمت که برای کاهش اندازه ذرات است به بیمار داده می شود .

نبولایزرهای گرمایی معمولا یک ورودی گاز (برای اکسیژن یا هوای فشرده )دارند ، که به یک فلومتر و ماسک صورت بیمار متصل می شود . سری نبولایزر طوری ساخته می شود که بتوان آن را به یک مخزن ذخیره آب متصل کرد ، و از آن با سرعت ثابت در بالای لولة مؤیین آب برداشت. نبولایزرهایی با ظرف های ذخیره چند بار مصرف معمولا در ورودی مایع فیلتر برای جلوگیری از ورود ذرات جامد دارند.

ظرف های ذخیره یک بار مصرف با کاهش سطح آب به زیر سطح ورودی لولة مؤیین دور انداخته می شوند.

نبولایزر اولتراسونیک شامل بخش های:

ـ اسیلاتور الکترونیک
ـ مبدل اولتراسوند (کریستال پیزوالکتریکی)
ـ محفظة کوپلینگ (معمولا پر شده از آب )
ـ یک محفظة نبولایزر (cup هم گفته می شود)
ـ یک فن

برخی سازنده ها قسمت های اضافی برای هماهنگ کردن نبولایزر برای درمان با دارو با اکسیژن یا برای استفاده همرا ه با مدار تنفسی ونتیلاتور فراهم می کنند. برای شروع nebulization یک ولتاژ الکتریکی فرکانس بالا (۱تا ۲ MHz) به کریستال پیزو الکتریک در مدار نوسان ساز اعمال می شود . مبدل پیزوالکتریک سیگنال الکتریکی اعمال شده را به نوسانات مکانیکی تبدیل می کند .این نوسانات امواج صوتی با فرکانس ۱ یاMHz ۲ در محفظة کوپلینگ ایجاد می کنند.

ماده کوپلینگ (آب)امواج صوتی را به محلول داخل محفظة نبولایزر هدایت می کند .امواج اولتراسوند ایجاد cavitation (ایجاد خلأ های جزیی در مایع)می کند.که سبب شکل گیری حباب هایی در مایع می شود (وقتی فشار پایین موج کمتر از فشار تبخیر مایع باشد.) با رسیدن موج به سطح مایع/هوا ، مایع شکل فورانی پیدا می کند و به شکل ذرات در هوا پراکنده می شود .ذرات آب توسط یک ماسک و یا روش های دیگر به بیمار داده می شود . هنگام درمان با داروها ، مقدار کمی دارو در محفظة نبولایزر ریخته می شود .اندازه ذرات آب توسط فرکانس نوسان تعیین می شود ، هر چه فرکانس بالاتر باشد ، اندازه این ذرات کوچکتر خواهد بود. در این فسمت آب ریخته می شود. در این قسمت هم آب / دارو ریخته می شود .

سوییچ قطع اتوماتیک برای زمانهایی که آب کافی در محفظة کوپلینگ برای خنک کردن موجود نباشد . برای اجتناب از نیاز به پر کردن ظرف ذخیره آب برخی نمونه ها مکانیزمی برای حفظ اتوماتیک سطح مایع دارند .

هر دو نبولایزر اولتراسوند و گرمایی ، ذرات را با یکی از روش های زیر گرم می کنند :

ـ یک هیتر در دور سری نبولایزر
ـ یک هیتر در دور لولة مؤیین که مایع از آن عبور می کند.
ـ یک هیتر قرار گرفته در داخل ظرف ذخیره
ـ یک هیتر وصل شده به سطح خارجی ظرف ذخیره

منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top