شناخت بیلیارد و قوانین مربوط به بازی

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/06/01
ورود مقاله: 1394/01/16
person.webp 8563
heart.webp 4

 

شناخت بیلیارد و قوانین مربوط به بازی

 

نخستین چیز كه باید درباره ی بیلیارد بدانید این است كه این بازی برخلاف بازی های توپی دیگر دارای توپ های زیادی می باشد. برخی از این توپ ها ساده یعنی دارای رنگی یك پارچه هستند و تعدادی از آنها نیز خط دارند یعنی توپی كه نوك و ته آن ها سفید و یك خط رنگی كه گرداگرد و میانه ی آن قرار گرفته. هر یك از توپ ها دارای یك شماره هستند . از شماره ی۱ تا ۱۵, كه از شماره ی ۱ تا ۷ تو پ های ساده واز شماره ی۹ تا ۱۵ توپ های خط دارد را تشكیل می دهند . توپ شماره  ۸ نه جزو گروه توپ های ساده و نه جرو گروه توپ های خط دار محسوب میشود .

چوب بیلیارد 

Cue stick یا همان چوب بیلیارد چوبی است كه شما به وسیله ی آن به توپ مخصوص كه به آن پیتوك گفته می شود ضربه می زنید . این چوب بلند نوك دار و خیلی هم دقیق است از سه قسمت تشكیل شده.

دسته :

پر پهناترین قسمت stick كه به صورت مخروطی به طرف میانه ونوك Stick پیش می رود . طول این چوب تقریبا برابر یک متر و ۴۷ سانتیمتر می باشد .

نوك :

قسمتی كه مقداری سفید و با طولی تقریبا برابر ۱/۲۷ سانتیمتر ویك قسمت كایوچویی در نوك است.

بدنه :

قسمتی صاف و صیقلی كم پهنا و بلند در میانه است.

Rack

Rackیك شی سه گوش است كه بازی كن از آن برای مرتب كردن توپ ها استفاده می كند. تمام توپ ها در Rack قرار می گیرند. با انگشتان خود دو طرف , عقب Rack را گرفته وعقب و جلو می كنید تا توپ ها مرتب كنار هم قرار گیرند . وسیله ی دیگری كه در طول بازی ما از آن استفاده می كنیم گچ است . ما گچ را به نوك كائوچویی چوب خود می مالیم تا به ما كمك كند كه چوب در زمان ضربه زدن به توپ بهتر بچسبد .

میز 

یك میز بیلیارد تقریبا برابر با ۱۳۷/۱۵۵ سانتیمتر عرض و ۲۷۴/۲۳ سانتیمتر طول دارد و معمولا یك رویه ی سبز مخملی از جنس پلی استر و پشم روی آن را پوشانده و دارای ۶ كیسه كه ۴ تای آن ها در گوشه ها و دوتای آن ها در طرفین , وسط هر یك از اضلاع به لنتر میز قرار گرفته اند.

 

قوانین 

 

Cue Ball  پیتوک :

یك توپ سفید بدون شماره است كه شما در بازی فقط حق ضربه زدن به این توب را دارید .

Break :

ضربه ای است كه در ابتدای بازی زده می شود . وقتی بازی شروع می شود بازی كنی كه از قبل تعیین شده به وسیله پیتوك اولین ضربه بازی را به سوی توپ های مرتب شده می زند وبه این ترتیب بازی شروع می شود به این عمل Break می گویند.

Combination :

این در زمانی صورت می گیرد كه ما به پیتوك ضربه بزنیم و پیتوك به یكی از توپ های خودما ن و آن توپ به توپ هدف ضربه بزند و آن را هدایت كند .

Pocketing a ball :

وقتی یك توپ داخل پاكت برود  به این عمل Sinking نیز گفته می شود .

Frozen :

وقتی كه توپ هدف به توپ دیگری ویا به دیواره میز چسبیده باشد . ضربه زدن به این توپ مقداری دشوار است .

Scratch :

هنگامی كه شما هرگز نباید پیتوك یا توپ طرف مخالف را در پاكت كنید درغیر این صورت شما Scratch می گیرید و جریمه می شوید .

Object Ball توپ هدف:

اولین توپی كه در طول بازی پیتوك به آن ضربه می زند.

Cut :

وقتی شما به پیتوك مستقیما ضربه می زنید و آن در یك راستا به توپ هدف برخورد می كند , توپ هدف در یك خط مستقیم حركت خواهد كرد . اگر شما به توپ كات دهید توپ هدف شما دیگر حركتی مستقیم نخواهد داشت و در یك زاویه مشخصی حركت می كند . به طور مثال در زیر پیتوك در یك زاویه مشخص به توپ ۴ ضربه می زند و توپ ۴ در نتیجه به سمت كه پیشبینی شده هدایت می شود.

Banking a shot :

زمانی كه شما به پیتوك ضربه بزنید و پیتوك شما به توپ هدف و توپ هدف به دیواره میز برخورد كند و داخل یكی از پاكت ها برود , این به این معنا است كه شما یا خیلی خوب بازی می كنید و یا خیلی خوش شانس هستید.

Draw :

هنگامی كه شما می خواهید به پیتوك ضربه بزنید و پیتوك به توپ دیگر و می خواهید كه پیتوك شما پس از ضربه زدن جلو نرود بلكه به عقب برگردد ( مثلا زمانی كه توپ شما نزدیك پاكت قرار گرفته ) شما باید به قسمت میانه و پایین توپ ضربه بزنید . هنگامی كه شما می خواهید به توپی ضربه بزنید و پیتوك شما سر جای توپ هدف باستد و نه جلو برود و نه عقب، باید به قسمت میانی وبالای توپ ضربه بزنید.

 

منبع : شهر ورزش

 

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 4

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 2 میانگین امتیاز : 5

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

بهادر

0
0
1395/01/10

دمتون گرم که اطلاع رسانی می کنید ما که استفاده بردیم

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top