4 مرحله غلبه بر استرس در بازی بیلیارد

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/01/16
person.webp 8495
heart.webp 6

 

4 مرحله غلبه بر استرس در بازی بیلیارد 

 

استرس جزئی از هر بازی می باشد و در افراد میزان آن کم و زیاد دارد . باید فکر کنیم چطور میشه با استرس مبارزه کنیم تا در بازی کمرنگ شود و بتوانیم به نتیجه بهتری برسیم . 

اغلب بازیکنان بزرگ معتقدند آمادگی ذهنی اساس کار است. شب قبل از مسابقه، ضربات را در ذهن خود شبیه سازی کنید و اینکه چگونه می خواهید بازی کنید. این کار باعث می شود که ذهنتان روی روز بعد تمرکز کرده و آماده مسابقه شود. اگر در خود توان زدن ضربه ای را نمی بینید، به شانس تکیه نکنید و آن ضربه را نزنید. همیشه سعی کنید خودتان باشید و در حد توانایی خودتان بازی کنید. ضربه برک را در ذهن خود مجسم کنید، کیو بال را تا زمان توقف دنبال کنید، یک توپ را انتخاب کرده و یک ضربه حساب شده بزنید. سپس در ذهن خود مجسم کنید که به همین طریق بازی را به پایان می رسانید.

به طور متوسط زدن یک ضربه 1 تا 2 ثانیه طول می کشد. بازیکن معروف بیلیارد فرانسیسکو بوستامانته قبل از هر ضربه حدود 12 تا 15 ثانیه و قبل از برک 10 ثانیه خود را برای ضربه آماده می کند. اگر هنگام برک یک توپ را پاکت کند 8 توپ برای او باقی می ماند. با فرض 17 ثانیه برای هر ضربه هر بازی بطور متوسط 2:16 طول می کشد. اگر رقیب او برک کند و توپی پاکت نشود، بطور متوسط 2 دقیقه طول می کشد تا بازی را به پایان برساند. این آمار بسته به تعداد توپهایی که در برک پاکت می کند متفاوت است. دقت کنید که هر ضربه یکی دو ثانیه طول می کشد ولی او حدود 16 ثانیه تا زدن ضربه نهایی مکث می کند. بخش زیادی از این زمان را او صرف فکر کردن به اینکه چه کار می خواهد کند و چگونه آنرا انجام دهد می کند.

می خواهیم نگاهی به آن 12 تا 15 ثانیه بیندازیم. آنچه انجام می دهید و آنچه بدان فکر میکنید بسیار مهم هستند. مقداری از آن زمان صرف ارزیابی موقعیت می شود. مقداری نیز صرف تشخیص ضربه ای که باید زده شود و انتخاب مسیری که باید کیو بال را برای ضربه بعد قرار دهید. اینها افکار هدفمند نامیده می شوند. ولی هر گاه فکری از ذهنتان عبور کرد مانند "من نمی توانم از اینجا توپ را وارد پاکت کنم"، یا "من موقعیت را از دست دادم"، یا "کارم اشتباه بود"، اینها افکار غیر هدفمند نامیده می شوند. این افکار به هیچ وجه برای نتیجه گرفتن مفید نیستند. از همین لحظه شما باید این گونه افکار را شناسایی کرده و سیستمی ایجاد کنید که این افکار را متوقف نماید و ذهن خود را به سوی افکار هدفمند در بازی هدایت کنید.


چهار مرحله اصلی برای کنترل افکار و غلبه بر استرس هنگام ضربه زدن:

1- ضربه خود را شناسایی کنید

2- خود را برای ضربه آماده کنید ( قرار گرفتن پشت کیو بال و دنبال کردن مسیر با چشم)

3- قرار گرفتن در وضعیت زدن ضربه

4- انداختن توپ داخل پاکت (دقت کنید گفتیم انداختن توپ نه زدن ضربه)

اگر هر عاملی اختلالی در این روند بوجود آورد مجددا از مرحله یک شروع کنید. این کار را باید تمرین کنید و برای آن وقت بگذارید و برای هر ضربه تکرار نمایید تا برایتان عادت شود. هنگام چاک زدن برای ضربه برنامه ریزی کنید. وقتی افکار مثبت داشته باشید می دانید که چه کاری می خواهید انجام دهید. بعد از چاک زدن در موقعیت زدن ضربه قرار بگیرید و حرکت گرم کردم را انجام دهید. اگر لحظه ای دچار تردید شدید کار را متوقف کنید و از حالت ضربه زدن بلند شوید. به سمت دیگر میز قدم بزنید و همه مراحل را دوباره از اول انجام دهید. نکته کلیدی این است که مثبت فکر کنید.

بعد از از دست دادن ضربه چگونه فکر کنیم؟

باید ضربه قبل را فراموش کرده و به آینده بیندیشیم. اجازه ندهید یک ضربه بد باعث شود که کل بازی را واگذار کنید. در این حالت به چه چیزی فکر می کنید و به خودتان چه می گویید، تا زمانی که نوبت بازی به شما می رسد کارایی لازم را داشته باشید؟ در ادامه سه نوع تفکر پیشنهاد می شود:

1- او را کنار خواهم زد

2- همچنان مثبت بیندیشید

3- با این وجود هم من بازی را می برم

اگر بعد از از دست دادن ضربه با حالت عصبانیت روی صندلی بنشینید، و جملاتی نظیر "چقدر احمقانه فرصت را از دست دادم" یا "من خیلی بدشانسم" را بکار ببرید، احتمال بروز اشتباه را افزایش داده اید. اگر به میز باز گردید و هنوز به خاطر اشتباه قبل خود را سرزنش کنید احتمال بروز اشتباه باز هم بیشتر می شود. ضربه قبل را فراموش کرده و هرگز اجازه ندهید اشتباه شما کلید پیروزی رقیبتان گردد.

 

منبع : بیلیارد 

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 6

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 2 میانگین امتیاز : 5

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

x bil

0
0
1394/10/20

مقاله خوبی بود امروز مفتضحانه به خاطر چند ضربه ی بد بازی رو باختم نکات خوبی در مقاله اشاره شده بود سپاسگزارم

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top