8 اشتباه رایج در مصرف مسکن ها

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1393/01/24
person.webp 3424
heart.webp 0

8 اشتباه رایج در مصرف مسکن ها

 

۱ - اگر یکی خوبه پس ۲ تا بهتره:
پزشک مقدار دوز مسکن که حداکثر فایده و حداقل ضرر  را دارد به بیمار تجویز می کند. ۲ یا ۳ برابر کردن دوز دارو به تسکین درد سرعت نمی بخشد بلکه به راحتی اثر عارضه جانبی دارو را افزایش می دهد. شاید دوز اول دارو در عرض ۵ دقیقه آن عمل نکند اما این دلیل نمی شود که باید چند تا دیگه مصرف کنید. در بعضی از مسکن ها خوردن دوز اضافه باعث می شود دوز قبلی به خوبی عمل نکند و یا این که سرو کارتان به اورژانس بکشد. اگر با گذشت چند ساعت، مسکن فایده نداشت به جای اضافه کردن دوز دارو از پزشک خود علت قطع نشدن درد را سوال کنید . در مورد محدودیت مصرف تعداد قرص تجویز شده از پزشک سوال کنید. اشتباه دیگری که بعضی افراد میکنند، تقویت کردن داروی تجویز شده با داروی دیگری است. مثلا استامینوفن + ژلوفن

۲ - خارج شدن از روال مصرف:
غالبا مردم مسکن های تجویز شده و یا با نسخه را بدون توجه به برچسب و دستورالعمل مصرف می کنند. این یعنی که از نوع دارویی که استفاده می کنند، اطلاعی ندارند. افزودن داروی بدون نسخه به داروی تجویز شده ی دکتر می تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

۳- بی توجهی به تداخل دارویی:
قبل از مصرف هر نوع مسکن، به داروهای قبلی (شیمیایی، گیاهی و مکمل ها) که مصرف می کنید توجه کنید، زیرا برخی از این داروها تاثیر متفاوت در کنار مسکن ها داشته باشند، و یا این که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. به عنوان مثال آسپرین می تواند روی عملکرد برخی داروهای غیرانسولین , دیابت تاثیر منفی بگذارد. کدئین و اکسی کودون (Oxycodone) نیز روی عملکرد داروهای ضدافسردگی تاثیر سوء می گذارد. لذا، باید فهرستی از تمام داروهای شیمیایی و گیاهی و مکمل هایی که مصرف می کنید را به اطلاع پزشک خود برسانید تا با داشتن این اطلاعات، دارو تجویز کند. به هنگام خرید داروهای بدون نسخه نیز بهتر است فهرست فوق را به مسئول داروخانه ارائه دهید.

۴- مصرف مسکن در حین رانندگی:
مسکن های موجود در بازار می توانند خواب آور باشند و هر فردی می تواند واکنش های مختلفی به مسکن نشان دهد. ممکن است در برخی افراد حالت خواب آلودگی به وجود نیاورد. برای مطمئن شدن از واکنش بدنتان به هر دارویی بهتر است آن را در منزل مصرف کنید.

۵ - توصیه و مصرف داروی دیگران:
متاسفانه، استفاده قرضی از داروهای دوستان، بستگان و همکاران امری شایع است. مسکنی که یک فرد سالم مصرف می کند، شاید واکنش آلرژییک در فرد دیگری نشان بدهد و یا این که به داروهای دیگری که آن فرد مصرف می کند تاثیر بدی نشان دهد.

۶ - بی اطلاعی در مورد دارو:
خواندن برچسب داروها کار ساده ای نیست و در صورت لذوم درخصوص داروهای تجویز شده توسط پزشک و یا داروهای بدون نسخه، از داروخانه سوال کنید.

۷ - نگهداری داروهای تاریخ مصرف گذشته:
داروهای تاریخ مصرف گذشته، فاسد می شوند به خصوص اگر در محلی مرطوبی مانند کابینت ها و سرویس های حمام قرار گیرند. مصرف داروهای تاریخ گذشته خطر ناک است.

۸ - نصف کرد همه قرص ها:
در حقیقت قرص ها مانند یک سفینه عمل میکنند و با باز کردن و از هم جدا کردن آنها، آن طوری که باید عمل نمی کنند. قرص های خط دار را فقط از روی خط اش برش بزنید و قرص های بدون خط را اصلا تکه نکنید مگر این که پزشک دستور داده باشد. با بریدن قرص، لایه ی روکش آن از بین می رود و طعم بدی به جا می گذارد.

 

منبع : آکاایران

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top