برای تمرینات تناسب اندام دمبل بهتر است یا کتل بل؟

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/11/04
ورود مقاله: 1395/05/26
person.webp 11877
heart.webp 4

وارد هر باشگاهی بشوید، احتمالاً با دو نوع  اصلی وزنه مواجه می شوید. همان دمبل‌های آشنا و همیشگی و نوعی جدید با مدلی جدید که به آن کتل بل می‌گویند. هر دو نوع امتیازات و طرفداران خودشان را دارند، اما اغلب یک سوال مطرح می شود، اگر بخواهیم به نتیجه توجه کنیم، کدام یک بهتر از آن دیگری است؟

برای حرکات دینامیک یا پویا : کتل بل
در مورد حرکات انفجاری و فیزیکی، کتل بل بهترین انتخاب است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، اگر هدف شما وزنه برداری یا ارتقا تمرین پلایومتریک است و یا در رقابت در ورزشی هستید که نیاز به حرکات انفجاری دارد (مانند بسکتبال یا مسابقات کراس فیت)، کتل بل دست آوردهای بهتری برای شما دارد.

کتل بل را برای ورزش‌هایی انتخاب کنید که چند گروه عضلانی اصلی  را در بر گرفته و شامل حرکت بزرگی به شیوه‌ای خاص هستند. برخی از حرکات خاص کتل بل شامل، یک ضرب بلند کردن، پاور کلین، ویندمیل، Turkish get-ups  و البته تاب دادن کتل بل می‌شود. تاب دادن کتل بل حرکتی بسیار عالی است، چون می‌تواند ضربان قلب را بالا ببرد و تمرینی هوازی و همزمان قدرتی است. تاب دادن کتل بل، برخلاف حرکت ساده پرس سینه، تمام گروه عضلانی پشت را به فعالیت وامی دارد، که شامل عضلات سرینی، همسترینگ و ارکتوراسپاین یا عضلات راست کننده ستون فقرات می شود

 

 

برای حرکات پایه‌ای : دمبل
دمبل برای " یه کمی از هر چیز" عالی است. شما می‌توانید حرکاتی را که بیشتر جنبه پایه‌ای دارند مثل پرس سینه، پرس سرشانه و پارویی از دمبل استفاده کنید و یا برای اسکوات، دمبل‌ها را روی سرشانه ‌های تان قرار دهید. مزیت آن این است که قرار نیست وزنه را تاب دهید یا بچرخانید، بنابراین این حرکات با دمبل درست تر و در راستای بهتری انجام می‌شوند.

برای ترکیب کردن تمرین‌ها : کتل بل
اگر از انجام حرکت بورپی و حرکت کوهنورد خسته شده‌اید، حین تمرین اینتروال با شدت بالا از کتل بل استفاده کنید. کاربرد کتل بل در پایان تمرین کار راحتی است، مثلاً ۳۰ تا ۶۰ ثانیه تلاش همه جانبه برای انجام حرکت تاب دادن کتل بل، برای خاتمه دادن به تمرین خوب است.

برای تازه کارها : دمبل
تا زمانی که هنوز به طرز استفاده از کتل بل مسلط نشده‌اید، با دمبل تمرین کنید. در حقیقت، تمام کارشناسان تاکید دارند که دمبل، بهترین گزینه برای تمرینات بدنسازی است، تا زمانی که مشخصاً با کمک یک مربی با کتل بل کار کنید.

برای تقویت پنجه‌ها : کتل بل
کتل بل، به دلیل این که معمولاً دسته‌اش قطر کمتری نسبت به دمبل دارد، برای افزایش قدرت پنجه‌ها ایده آل است. مثلاً حرکت زیربغل پارویی خم با کتل بل می‌تواند پنجه‌ها را تقویت کرده و کمک کند تا برای تمرینات چالش برانگیز مانند بارفیکس آماده شوید.

فیتنس عمومی : دمبل
پژوهشی نشان داده، در مقایسه با حرکات دینامیک با کتل بل، تمرینات پاورلیفتینگ (مثل پاورکلین و اسکوات که با دمبل هستند)، طی یک دوره شش هفته‌ای، منجر به پیشرفت‌ های بسیار بیشتری در جنبه استقامت می‌شوند. به عبارتی دیگر، اگر هدف شما استقامت عمومی و فیتنس است، هیچ اشکالی ندارد که به تمرین با دمبل ادامه دهید و حتی شاید استفاده از کتل بل، سودی برای تان نداشته باشد.

برای افزایش چالش : کتل بل
کتل بل، مرکز ثقل را در فاصله تقریباً ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتری دست‌های شما قرار می‌دهد، در حالی که دمبل خودش ثبات و تعادل را ایجاد می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود حرکاتی چون پرس سرشانه یک دستی با کتل بل، بسیار چالش برانگیز باشند چون برای بلند کردن وزنه تلاش می‌کنید و در عین حال تعادل را هم حفظ می‌نمایید تا وزنه تلوتلو نخورد یا از دست تان نیافتد و با بازویتان هم تماس نداشته باشد.

برای پیشرفت در وزن : دمبل
با دمبل راحت‌تر می‌توانید چالش تمرین تان را بیشتر کنید. شما مجبور نیستید از دمبل فقط در حرکات آرام و منفرد پوش- پرس استفاده کنید، می‌توانید حرکات هنگ کلین و اسکوات کلین و تمام حرکات انفجاری را با دمبل انجام دهید. بهتر است که بعضی از این حرکات انفجاری را اول با دمبل انجام دهید و سپس تدریجاً سراغ کتل بل بروید. و یادتان باشد، تا حدود زیادی"وزن، وزن است" شما می‌توانید با هر مدل تجهیزی تمرینی چالش برانگیز داشته باشید، بستگی به خلاقیت خودتان دارد.

نکته : حالا کدامشان بهتر است؟ بستگی دارد، تازه کارها و آنهایی که به دنبال اجرای حرکات پایه‌ای در باشگاه هستند، باید از دمبل استفاده کنند، اما کراس فیترها و آنهایی که حرکات انفجاری انجام می‌دهند باید از کتل بل استفاده نمایند. باید بررسی کنید که کدام نوع وزنه، با برنامه ورزشی شما و سطح فیتنس تان متناسب است و هرگز برای مشورت با یک مربی کارآزموده تردید نداشته باشید. او می‌تواند پاسخگوی سوالات شما به طور تخصصی باشد.

منبع : آکاایران

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 4

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 2 میانگین امتیاز : 5

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top