فاکتورهای مهم برای انتخاب راکت تنیس مناسب

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1392/11/15
person.webp 8635
heart.webp 3

 

 

فاکتورهای مهم برای انتخاب راکت تنیس مناسب

 

انتخاب راکت یکی از فاکتور های مهم موفقیت در تمرین و مسابقات است و یک انتخاب خوب و مناسب قابلیتهای بازیکن را توسعه می دهد.

 

head light and head heavy صفحه سنگین و سبک

در راکت صفحه سبک نقطه تعادل در نیمه پائین یا طرف دسته قرار دارد ، که مانور و تاب ( سوئینگ ) را راحت تر می کند . در راکت صفحه سنگین بیشتر وزن در نیمه بالای راکت یا بالای صفحه قرار دارد ، که قدرت بیشتری تولید می کند . بازیکنهای انتهای زمین عموما صفحه سنگین را ترجیح می دهند در حالیکه بازیکنهای سرو و والی صفحه سبک را می پسندند.

beam عرض قاب راکت

اگر راکت را از لبه یا کنار نگاه کنید ، در واقع عرض قاب راکت را می نگرید . بطور کلی عرض پهن معادل قدرت و سفت بودن ، وعرض باریک همراه با انعطاف و راحتی بیشتر است . قبلا قاب یا عرض راکت از بالا تا پائین به یک اندازه بود ولی از سال ۱۹۸۰ به بعد قاب پهن مطرح شد و بعد عرضهای متفاوت در یک راکت که بتواند مخلوطی از قدرت و انعطاف را برساند .

power zone منطقه قدرت 

این منطقه ای است که وقت تماس با توپ ترکیب مناسبی از قدرت و راحتی را تولید می کند . کلا این منطقه در حوالی وسط راکت قرار دارد .

shock شک 

وقت زدن توپ با راکت نیروی قابل توجهی به نام ( شک ) بوجود می آید . توپهایی که به کناره صفحه راکت می خورند یک نیروی اضافی چرخشی هم تولید می کنند . استفاده از نوار سربی بالای راکت ، زه های شل تر ، گریپ بزرگتر و راکت با انعطاف بیشتر ، نیروی ( شک ) را کاهش می دهد .

tention میزان کشیدن زه

بالاترین میزان مجاز کشیدن زه راکت ، کنترل بیشتری می دهد . در کشیدن کمتر زه راکت ، قدرت و راحتی ضربه بیشتر می شود . زه با کمترین قطر یعنی شماره ۱۷ قدرت و چرخش توپ را بیشتر می کند. در حالیکه زه های کلفت تر با دوام تر هستند.

stiffness سفتی یا استحکام 

وقتی شما به توپ ضربه می زنید ، قاب راکت هر چقدر خم می شود، نشانه میزان استحکام است . راکتهای سفت تر کمتر خم شده و قوی تر به توپ ضربه می زنند . برخی از راکتهای جدید دسته و صفحه راکت را با استحکام متفاوتی می سازند .

vibration ارتعاش

بر خلاف ( شک ) که نیروی اولیه حاصل از ضربه است ، ( ارتعا ش ) حرکت به جلو و عقب قاب و سیم راکت است که بعد از ضربه مدتی می ماند .

صفحه راکت

صفحات بزرگتر مثل ۱۰۵ ( اینچ مربع ) منطقه قدرتی بیشتری دارند ولی بازیکنهای حرفه ای صفحات کوچکتر را انتخاب می کنند. هر چقدر صفحه راکت بزرگتر باشد کنترل آنهم سخت تر است .

روش بازی شما چیست ؟ 

چنانچه از انتهای زمین ضربات قوی می زنید راکت با مانور بالا مثل سرو و والی لازم ندارید . راکت با قدرت می خواهید .در عوض برای بازی سرو و والی نیاز به راکت با مانور بالا دارید .

تاب ( سوئینگ ) شما چگونه است ؟

به بک هند و فور هند خود توجه کنید . چنانچه تاب کوتاه و فشرده دارید راکتی می خواهید که به شما قدرت بدهد . در مقایسه بازیکنی که تاب طولانی و درازی داشته باشد با راکت قدرتی توپش به خارج زمین می رود .

چقدر قوی بازی می کنید ؟

اگر زننده ضربات قدرتی هستید ، راکت با صفحه متوسط می خواهید که کنترل شما را بهتر کند . ولی بازیکنی که ضربات قدرتی کمتری دارد باید بدنبال راکت سفت و محکم با صفحه بزرگتر باشند که با تلاش کمتر قدرت بیشتری ایجاد کند . چنانچه روش آمادگی نگهداشتن راکت برای زدن ضربه را ندارید باعث می شود که دیر به توپ ضربه بزنید و با وسط صفحه راکت نزنید . در این صورت یک راکت سبک به شما کمک خواهد کرد که سریعتر آماده شوید و صفحه اش بزرگتر از معمول باشد که چنانچه با وسط صفحه راکت هم نزدید اشکالی نداشته باشد .

 

منبع : آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 3

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

zahra-p

0
0
1394/06/23

سلام ببخشید من حدود 10 جلسه کلاس اموزشی شرکت کردم و الان میخوام راکت تهیه کنم .میخواسم بدونم چه راکتی رو تهیه کنم که هم الان برام مناسب باشه و هم بعدا که یه کم حرفه ای تر شدم .خوشحال میشم کمکم کنید

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

زهرا

0
0
1394/05/05

سلام من مي خاستم راكت تنيس بخرم ولي متاسفانه كاملا مبتدي هستم و هيچ اطلاعاتي ندارم براي يه فرد مبتدي چه راكتي مناسبه لطفا مشخصات و بهم بگين و كمكم. كنين همچنين اگه ميشه كمترين قيمت يه راكت كه ميشه تهيه كرد هم بگين ممنون

پاسخ آتی اسپرت : سلام زهرا عزیز ....... به زودی همکاران ما با شما تماس گرفته و شما را برای خرید راکت تنیس مناسب راهنمایی می کنند

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

مهدی

0
0
1394/04/03

با سلام , من تقریبا 20 جلسه تنیس آموزشی رفتم و نیاز به راکت برای ادامه ی کار دارم . اول قرار بود یه راکت head radical s با قیمت 470 تومن بخرم ولی نشد و قرار بر این شد که یه راکت ضعیف تر بخرم به اسم head mx cyber elite ... می خواستم بدونم راکت elite برای یه آماتور و یه بازیکن معمولی که می خواد تنیس بازی کنه خوب هست یا خیر ؟ مشکلی بوجود نمیاره هنگام بازی برای آقایان ؟ راکت قیمت نهایت 300 تومن به نظر شما چه چیزی مناسب هست ؟ در بین wilson و head و babolta ممنون میشم راهتمایی کنید

پاسخ آتی اسپرت : سلام احسان عزیز .... به زودی همکاران ما با شما تماس گرفته و شما را برای خرید راکت مناسب راهنمایی می کنند

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

سبحانی

0
0
1394/03/28

مطالب خوب و اموزنده ای بود .تشکر

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

مریم پاداشی

0
0
1394/01/29

سلام من برای پسر 8 ساله و6 ساله راکت تنیس میخوام کدوم سایز رابه من پیشنهاد میدهید

پاسخ آتی اسپرت : سلام مریم عزیز ..... سایز 21 مناسب می باشد

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top