آیا رژیم لاغری در دوران بارداری و شیردهی درست است؟

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/08/10
ورود مقاله: 1391/07/08
person.webp 11012
heart.webp 0

آیا رژیم لاغری در دوران بارداری و شیردهی درست است؟

 

1. رژیم لاغری در زمان حاملگی به علت اینکه در این دوران تمام احتیاجات جنین از رژیم غذایی مادر تأمین می شود ممنوع می باشد.
2. در دوران شیردهی با رعایت تغذیه مناسب و تحت نظر پزشک می شود اقدام به لاغری کرد. البته رژیمهایی که در این دوران ارائه می شود باید طولانی تر باشد. تا تأثیر منفی در شیر نوزاد نداشته باشد.

رژیم لاغری در دوران بارداری منجر به کاهش ضریب هوشی کودک می شود
گفته می شود که رژیم لاغری در بارداری موجب کاهش ضریب هوشی نوزاد می شود. یک متخصص از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در آمریکا در روزنامه دیلی میل، اذعان می دارد مطالعات جدید حاکی از آنند که کمبود مواد مغذی لازم در بدن مادر بر روی رشد و تکامل سلول های مغزی نوزاد تاثیر نامطلوب می گذارد (به ویژه در ماه های اول بارداری) و در نهایت منجر به کاهش ضریب هوشی فرزند می گردد. پس دوران بارداری زمان مناسبی برای رژیم لاغری و کم خوری نیست.
گرفتن رژیم لاغری در دوران بارداری و از دست دادن وزن مادران و دریافت نكردن انرژی كافی از مواد غذایی در سه ماهه اول بارداری باعث رشد ناكافی سیستم عصبی مغز و مرگ جنین می شود. دكتر شمسی پور متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: تغذیه مناسب در دوره بارداری ضامن سلامت مادر و رشد و تكامل جنین است كه اهمیت ویژه ای دارد. وی گفت: مادران باردار در طی سه ماهه دوم و سوم بارداری هر روز به 300 كالری بیش از زمان قبل از بارداری نیاز دارند و وزن گرفتن دوران بارداری بهترین شاخص دریافت كافی انرژی است. وی با تأكید بر اینكه زنان بادار هرگز در این دوران نباید رژیم لاغری بگیرند، تصریح كرد: از دست دادن وزن در دوران بارداری و دریافت نكردن انرژی لازمه در سه ماهه اول باعث رشد ناكافی سیستم عصبی جنین و مرگ وی می شود. وی گفت:مواد مغذی اساسی به دو نوع درشت مغذی ها شامل (پروتئین ها، چربی و كربوهیدرات ها) و ریز مغذی ها شامل (ویتامین ها و املاح) تقسیم می شود. وی ادامه داد: درشت مغذی ها تولیدكننده انرژی بوده كه ساختار زیربنایی سنتز پروتئین را تشكیل می دهد امروزه رژیم دوران بارداری را یك رژیم چربی كم، پروتئین متوسط و كربوهیدرات زیاد شامل می شود. وی افزود:چربی ها نه تنها برای تولید انرژی در مادر كاربرد دارند بلكه برای رشد و تكامل جفت لازم هستند تا با ذخیره كردن چربی در مادران باردار بعد از تولد نوزاد، شیر مورد نیاز تأمین شود. وی تصریح كرد: مادران باید در طول دوران بارداری از شیر و فرآورده های آن (ماست دوغ، پنیر) نان های سبوس دار، برنج غلات، ماكارونی غنی شده انواع ویتامین ها، میوه ها و املاح، گوشت مصرف كنند.

مادرانی که بچه شیرخواره دارند توجه فرمایند:

نوزادان اگر چه کوچکند ولی به علت داشتن رشد زیاد احتیاج به کالری بیشتری دارند. که این کالری در 6 ماه اول تماماً از شیر مادر تأمین می گردد و در 6 ماه دوم 75% و در 6 ماه سوم 50% و در شش ماه چهارم 25% نیاز کودک از شیر مادر تأمین می شود. با احتساب اینکه یک نوزاد برای هر کیلو وزن بدن خود نیاز به 100 کالری انرژی دارد می شود مقدار نیاز نوزاد از شیر مادر را محاسبه و در رژیم مادر اضافه کرد. به طور مثال نوزاد 11 ماهه با وزن 10 کیلوگرم نیاز به 1000 کالری در روز دارد که 75% آن یعنی 700 کالری از شیر مادر تأمین می شود پس این مادر اگر بخواهد رژیم بگیرد باید 700 کالری اضافه دریافت کند. این مقدار کالری که توسط پزشک در رژیم این مادران گنجانده می شود بهتر است از راه خوردن موادی تأمین شود که خاصیت شیرزایی بیشتری را دارند این مواد شامل غذاهای زیر می باشد:

شیر: هر لیوان شیر بدون شکر 110 کالری و با شکر 150 کالری دارد.
میوه: هر واحد میوه 75 کالری دارد.
خرما: هر عدد آن 20 کالری دارد.
مادری که در مثال بالا ذکر شد می تواند روزانه 3 لیوان شیر با شکر (150*3=450 کالری) و 2 عدد میوه (75*2=150) و 5 عددخرما (5*20=100) که مجموعاً 700 کالری می شود را اضافه دریافت کند.
در انتها لازم به توضیح است انجام حرکات ورزشی ساده در رژیم لاغری ضروری می باشد چرا که از شل شدن ماهیچه جلوگیری کرده و نیز برای سلامتی اندامهای مهم بدن از جمله قلب مناسب می باشد پس سعی کنید در رژیم کاهش وزن هر روز یا یک روز در میان اقدام به ورزش از جمله نرمش، پیاده روی، دویدن و شنا بکنید. شنا مخصوصاً برای افراد خیلی چاق بسیار مفید می باشد.

 

منبع: واحد مشاورۀ آتي اسپرت

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

آزاده

0
0
1392/01/29

باسلام من تقریبا 8ماهه عضو رژیم لاغری آتي اسپرت هستم و با کمک شما تونسنم وزنم رو به ایدآلی که میخوام برسونم ولی الان تصمیم به بارداری گرفتم میخواستم رژیم این دوران رو بدونم چه جوریه ممنون و با تشکر از زحمات شما

پاسخ آتی اسپرت : سلام آزاده عزیز .... بهتون تبریک میگم ..... تا قبل بارداری با همین رژیم آتي اسپرت پیش برید اما در دوران بارداری حتما با پزشکتون مشورت کنید و نظرشونو راجع به رژیم سوال کنید ..... براتون آرزوی موفقیت داریم دوست عزیز

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

ثريا

0
0
1391/07/15

عالي بوى خيلي استفاده کردم ممنون از زحمات شما

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top