ژله; دسری مناسب برای چاقها

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تاریخ ویرایش: 1400/08/04
ورود مقاله: 1391/05/26
person.webp 7280
heart.webp 0

ژله; دسری مناسب برای چاقها

 

گاهی اوقات پس از صرف غذا در مهمانی ها، از ژله به عنوان دسر غذا استفاده می شود که اغلب به دلیل مزه خنک و میوه ای که دارد مورد استفاده انواع سلیقه ها، از کودک تا بزرگسال، قرار می گیرد. ولی آیا خوردن این نوع دسر می تواند برای بدن مفید باشد یا خیر، سوالی است که دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در گفتگو با جام جم به آن پاسخ می دهد. به گفته وی از آن جا که پروتئین "ژلاتین" بیشتر در استخوان ها یافت می شود بنابراین با جوشاندن استخوان گاو، گوسفند و مرغ می توان ژله به دست آورد، ولی باید دانست که ژله به دو صورت گیاهی و حیوانی تهیه می شود و در بحث تهیه ژله گیاهی، اگر فیبر (تفاله فیبر) را با آب و اسید بجوشانیم، می توان به شبه ژله ای دست یافت که به آن ژله گیاهی گفته می شود، ولی آنچه که هم اکنون در بازار یافت می شود همان ژله حیوانی است که در ساخت پاستیل نیز از آن بهره می برند. درستی در ادامه اظهار می کند: 95 درصد از حجم ژله را آب تشکیل می دهد و فقط 5 درصد باقیمانده آن حاوی مواد خشک است که قسمت اعظم این مواد خشک را پروتئینی به نام "ژلاتین" تشکیل می دهد که از نظر ترکیبات اولیه اش، اسیدهای آمینه کاملی ندارد، بنابراین تمام نیاز بدن را تامین نمی کند، ولی با این وجود اسیدهای آمینه خوبی جهت ساخت پروتئین های بدن به شمار می روند که در رشد، نمو و سلامتی افراد هیچ ضرری را ایجاد نمی کنند.

چاق ها ژله میل کنند:

ژله حاوی مقدار کمی مواد ویتامینی و معدنی است. به عنوان مثال اگر فردی 200 گرم ژله صرف کند، فقط 20 گرم آن ماده خشک، نصیب بدنش می شود که مقدار کلسیم، فسفر و ویتامین a که از این طریق به بدن وی می رسد، بسیار ناچیز است، ولی بد نیست افرادی که خواهان آن هستند، افزایش وزن جدی نداشته باشند و در دوره رژیم کم کالری به سر می برند، می توانند از این ماده غذایی استفاده کنند. این متخصص تغذیه عنوان می کند: ژله از میان انواع و اقسام دسرهای چرب و شیرینی که پس از صرف یک وعده غذایی میل می شود، ترجیح داده می شود، چراکه می تواند به عنوان یک ماده کم کالری، به عنوان یک میان وعده، دسر خوبی به شمار رود.

مصرف ژله در کودکان:

مصرف ژله نباید به گونه ای باشد که در کودکان احساس گرسنگی را رفع کند چرا که آن وقت آن ها از مصرف میوه و سبزیجات پرهیز خواهند کرد و ژله را جایگزین مواد غذایی مفید خواهند کرد. بنابراین مصرف ژله به هنگام و به اندازه در کودکان حائز اهمیت است.

دیابتی ها و مصرف ژله:

این روزها ژله با دو نوع قند مصنوعی و طبیعی تهیه می شود که در هر دو شرایط، از کالری کمی برخوردار است و همین امر می تواند از بزرگ ترین فواید ژله محسوب شود، دکتر درستی با اعلام این مطلب می افزاید: افرادی که دارای دیابت هستند نیز می توانند از این ماده غذایی استفاده کنند ولی بهتر است که از ژله هایی استفاده کنند که از قند مصنوعی تهیه شده است.

در 100 گرم ژله، 7 میلی گرم کلسیم موجود است در صورتی که هر فردی به طور معمول، روزانه به 800 میلی گرم کلسیم احتیاج دارد، قابل ذکر است ژله از نظر داشتن ویتامین d و چربی، کاملا صفر است. مقدار انرژی حاصله از آن به دلیل مقدار کمی پروتئین و قند موجود در آن است. این متخصص تغذیه ضمن اشاره به این مطلب می گوید: در هر 100 گرم ژله، 5 میلی گرم سدیم و پتاسیم موجود است که افراد می توانند در طول روز 500 میلی گرم سدیم، دریافت نمایند.

 

منبع: تبیان

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

no-photo.webp

set

0
0
1391/10/27

ممنون

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

بدري

0
0
1391/06/16

خيلي عالي بود خيالم راحت شد چون فكر كرده مي شد كه ژله پر از كالري است و حتي در بعضي محافل شنيده بودم كه چاق كننده است خدا براي شما سلامتي هديه دهد.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

فاطمه

0
0
1391/06/05

واقعا مثل همیشه جالب بود

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

لیلا

0
0
1391/06/01

چقدر جالب بود چرا که من ژله رو خیلی دوست داشتم ولی از اونجا که مواظب وزنم هستم تو مهمونیا زیاد نمی خوردم و لذتش تو دلم میموند ولی حالا خلافشو متوجه شدم و خوشحال از اینکه میتونم بیشتر از این دسر میل کنم،واقعا ممنون از اطلاعاتتون.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

کاربر

0
0
1391/05/31

درباره قندوهیدرات کربن ژله بیشتربگویید.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

سمیرا

0
0
1391/05/31

مرسی خیلی خوب بود.

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

احمد

0
0
1391/05/27

عالی بود

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
no-photo.webp

تنها

0
0
1391/05/27

واقعا عالی بود مرسی

آیا این نظر برایتان مفید بود ؟
0
0
close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top