با این 15 روش بدون تردید لاغر شوید!

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1397/06/04
person.webp 3008
heart.webp 2

می‌خواهید لاغر بشوید؟ نه؟ این‌ روزها همه دوست دارند که متناسب و خوش‌اندام باشند. این خیلی خوب است اما لاغر شدن همت و برنامه ریزی صحیح می‌طلبد. نمی‌شود با خود بگویید تا آخر هفته ۱۰ کیلو کم می‌کنم و تمام؛ خیر! چنین چیزی ممکن نیست. برای اینکه بدانیم چگونه لاغر شویم لازم است به‌صورت علمی با این قضیه برخورد کنیم و گام‌های اصولی و هدفمند در بازه‌ی زمانی طولانی برداریم. اگر شما هم به‌دنبال پاسخ پرسش «چگونه لاغر شویم» هستید، مطالعه‌ی نکات زیر را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

1- صبحانه‌ی بهتری بخوریم
همه‌ی وعده‌های غذایی مهم هستند، اما صبحانه همان وعده‌ای است که شیوه و روند غذایی ما را در طول روز مشخص می‌کند. بهترین صبحانه، صبحانه‌ای است که ما را سیر و از هوس کردن چیزهای مختلف در طول روز دور می‌کند. صبح‌ها باید حدودا ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری بخوریم و در این وعده باید از پروتئین‌ها و چربی‌های سالم استفاده کنیم. (مثلا لوبیا، ماست یونانی غیرشیرین، آجیل‌ها یا کره بادام زمینی یا حاوی سایر دانه‌ها و…). مصرف فیبر هم خیلی مهم است (میوه، سبزیجات، حبوبات کامل ۱۰۰ درصد). با مصرف مواد مغذی مناسب در صبحگاه می‌توانیم سطح قند خون‌مان را ثابت نگه داریم و مانع از چاقی شویم.

 

 

2-  غذاهای خوب و کامل را در اولویت بگذاریم
اگر هنوز می‌پرسید: «چگونه لاغر شویم» ما می‌گوییم با آگاهی از بایدها و دوری از نبایدها. یکی از این نبایدها این است که تمام غذاهای فراوری‌شده و توأم با مواد افزودنی را از برنامه‌ی غذایی‌مان حذف کنیم. غذاها و مواد فراوری‌شده سرشار از نمک هستند و میزان بالایی از سدیم در آنها وجود دارد (مضرات نمک). مواد نگهدارنده موجود در این مواد مضر است. در عوض، در قسمت بایدها داریم: مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، حبوبات کامل، پروتئین‌های سالم و لبنیات کم‌چرب. محدودیت‌های خود درباره‌ی استفاده از نمک را فراموش نکنیم. حواس‌مان باشد که میزان نمک موجود در خوراکی‌های مصرفی باید ۱۴۰ میلی‌گرم یا کمتر از آن باشد.

3- قهوه را فراموش نکنیم
چیزی درباره‌ی خواص قهوه می‌دانید؟ بهتر است روز خود را با یک فنجان قهوه شروع کنیم. کافئین ماده‌ی ادرارآور طبیعی و منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. مصرف قهوه تا میزان ۴۰۰ میلی‌گرم در روز مانعی ندارد. اگر خیلی اهل قهوه‌خوردن نباشیم هم می‌توانیم از چای استفاده کنیم. چای هم مُدری طبیعی است. انواع دمنوش های گیاهی مانند چای قاصدک یا ریشه فِنِل هم مفیدند. مطالعات نشان داده است که مصرف چای سبز هم پاسخ مناسبی به پرسش «چگونه لاغر شویم» است. مثلا در پژوهشی به گروهی از افراد چای سبز و به گروه دیگر دارونما داده شده بود. گروهی که چای سبز مصرف کرده بودند، در طول ۲۴ ساعت، ۷۰ کالری بیشتر از گروه دیگر سوزانده بودند.

4- نوشیدنی‌های شیرین را فراموش کنیم
نوشیدنی‌های شیرین به‌اندازه‌ی مواد غذایی جامد ما را سیر نمی‌کنند. نوشیدن آب‌میوه یا قهوه‌ی کاراملی نمی‌تواند ما را به‌اندازه‌ی یک بشقاب از پروتئین و سبزیجاتی که با روش تفت دادن پخته می‌شوند، سیر کند. بنابراین اگر می‌خواهیم بدانیم که چگونه لاغر شویم باید حواس‌مان باشد و در خوردن نوشابه، آب‌میوه، چای و قهوه‌ی شیرین و نوشیدنی‌های الکلی دقت به‌خرج بدهیم. اگر هر یک از این مواد را در طول روز مصرف کنیم، در شب حدودا ۸۰۰ کالری اضافه در بدن خواهیم داشت؛ درحالی‌که همچنان گرسنه هستیم. درواقع، الکل مانع از سوخت‌وساز چربی‌ها می‌شود و درنتیجه، سوزاندن کالری را سخت می‌کند.

5- وزنه بخریم و ورزش کنیم
وزنه بخریم و ورزش کنیم. باید به‌یاد داشته باشیم که ورزش‌ها و تمرینات قدرتی باعث شکل‌گیری بافت ماهیچه‌ای قوی می‌شود. همچنین باعث می‌‌شود که بدن‌مان بافتی ماهیچه‌ای و بدون چربی داشته باشد و کالری بیشتری هم در طول هفته و به‌شکل ۲۴ ساعته در هنگام کار یا استراحت بسوزاند. هر چقدر بدن‌مان ماهیچه‌های بدون چربی بیشتری داشته باشد، زودتر لاغر می‌شویم. ورزش‌ها و تمرینات قدرتی را می‌توان با شنای سوئدی، اسکات یا حرکت لانژ شروع کرد. استفاده از وزنه‌ها نیز می‌تواند در تقویت و شکل‌دهی به عضلات ۲سر و ۳سر نقش مهمی ایفا کند. داشتن وزنه‌های ۵ پوندی (هر پوند معادل ۴۵۳ گرم است) در منزل یا محیط کار، فکر بسیار خوبی است. اگر این تمرینات را ۳ تا ۴ بار در طول هفته تکرار کنیم، خیلی زود شاهد تناسب اندام‌مان خواهیم بود.

6- ادویه‌های تند بخوریم
ادویه‌های تند باعث سوزاندن کالری بیشتر می‌شوند. علت این است که کاپسی‌سین ترکیبی است که در فلفل هالاپینو (یک نوع فلفل تند) و فلفل قرمز وجود دارد و موجب ترشح هورمون‌های استرس مثل آدرنالین در بدن می‌شود. این هورمون‌ها باعث سوزاندن مقدار بیشتری کالری می‌شود. ضمن اینکه وقتی ادویه‌ی تندِ غذا زیاد باشد، بدن‌مان کشش خوردن مقدار زیادی از آن را نخواهد داشت. در نتیجه کمتر می‌خوریم و لاغرتر می‌شویم. از جمله ادویه‌های خوبی که در این زمینه استفاده می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد: زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه، آویشن، و فلفل هالاپینو.

7- زود بخوابیم
شاید خنده‌دار به‌نظر برسد، اما وقتی زود می‌خوابیم دیگر وسوسه‌ی رفتن سر یخچال وجود نخواهد داشت. علاوه‌براین، پژوهش‌های مختلفی هم وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در طول شبانه‌روز باعث می‌شود تا سوخت‌وساز بدن کند شود. بنابراین اگر به‌دنبال لاغری سریع هستیم، باید به‌میزان خواب‌مان هم توجه داشته باشیم.

8- آمار خورد و خوراک‌مان را بنویسیم
اگر آمار خورد و خوراک‌مان را یادداشت کنیم، خیلی بهتر و راحت‌تر می‌توانیم لاغر شویم. استفاده از اپلیکیشن های تناسب اندام هم که به شمارش کالری‌ها و… کمک می‌کنند، ایده‌ی بسیار خوبی است. نوشتن و استفاده از اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود نسبت به چیزهایی که می‌خوریم، آگاهانه‌تر عمل کنیم و به این ترتیب دور مواد مضر را خط بکشیم و از مواد مفید استفاده کنیم. درواقع با مکتوب کردن چیزهایی که مصرف می‌کنیم، کار نظارت و کنترل رژیم غذایی ساده‌تر خواهد شد.

9- قدم بزنیم یا کوه‌نوردی کنیم
کمتر کسی هست که با فواید ورزش برای سلامتی آشنا نباشد. اما فکر می‌کنید بهترین زمان برای ورزش چه موقع است؟ ورزش کردن در هر ساعت از شبانه‌روز خوب است، اما وقتی غروب‌ها شروع به ورزش می‌کنیم، مزایای بیشتری نصیب بدن‌مان خواهد شد. علت این است که در این مقطع زمانی از روز، سوخت‌وساز بدن‌مان کمتر می‌شود؛ بنابراین انجام ۳۰دقیقه ورزش ایروبیک، قبل از شام خوردن، باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و برای ۲ تا ۳ ساعت بعد یعنی حتی زمانی که حرکت و فعالیت‌مان متوقف می‌شود هم انرژی بیشتری خواهیم داشت. بنابراین دوباره و سه‌باره، سراغ غذا خوردن نخواهیم رفت و بعد از مصرف شام در حالت آرامی قرار می‌گیریم. وقتی بدن در حالت آرامش باشد، کمتر برای خوردن دوباره وسوسه می‌شویم. در حالتی که استرس در بدن وجود دارد و از آرامش دور است، تا حدودی میل به خوردن زیاد می‌شود و چاق‌مان می‌کند.

10- هیچ وعده‌ی غذایی را حذف نکنیم
باید به‌خاطر داشته باشیم که حذف وعده‌های غذایی باعث لاغری سریع نمی‌شوند. اگر روز شلوغی پیش رو داریم و وقت کافی برای غذا خوردن هم نداریم باید درباره‌ی این وضعیت فکری بکنیم. مثلا در محل‌کار، ماشین و… با خودمان میوه، میان‌وعده یا تنقلات دیگری همراه داشته باشیم تا گرسنه نمانیم. اگر در طول روز گرسنه بمانیم، شب به‌طرز وحشتناکی، هر آنچه را نخورده‌ایم، جبران خواهیم کرد. باید خود را به خوردن تمام وعده‌های غذایی عادت بدهیم. علاوه‌بر وعده‌های غذایی باید دو بار هم در طول روز، میان وعده مناسب مصرف کنیم. بیش از ۳ تا ۴ ساعت گرسنه ماندن اصلا فکر خوبی نیست. استفاده از زنگ هشدار (آلارم) گوشی برای اینکه ما را برای خوردن چیزی باخبر کند هم می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از خالی ماندن شکم بشود.

11- باید آب بنوشیم
برای اینکه مواد اضافی مانند سدیم اضافی را از بدن دفع کنیم، باید آب یا مواد غذایی پرآب مصرف کنیم. خیار، گوجه فرنگی، کرفس، کنگر فرنگی، هندوانه، مارچوبه، انگور، آناناس و میوه‌هایی از تیره‌ی انگور وحشی مثل بلوبری ازجمله مواد پرآب هستند. این مواد هم به دفع ادرار بیشتر کمک می‌کنند و هم میزان زیادی فیبر دارند.

12- مواد معدنی را به‌خاطر داشته باشیم
منیزیم، پتاسیم و کلسیم از جمله موادی هستند که به ایجاد تعادل نمک بدن کمک می‌کنند. مواد غذایی حاوی پتاسیم دارای برگ‌های سبز هستند، مواد غذایی نارنجی مانند پرتقال، هویج، طالبی، سیب‌زمینی شیرین هم در دسته‌ی این مواد مفید قرار دارند. سبزیجات پربرگ از خانواده‌ی کلم به‌ویژه گل کلم، لبنیات کم‌چرب، آجیل و دانه‌ها هم می‌توانند از نفخ شکم جلوگیری بکنند. این مواد معدنی برای کاهش فشار خون، کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

13- به حواشی «چگونه لاغر شویم» توجه نکنیم
با توجه به افزایش و ازدیاد علاقه‌ی افراد به کاهش وزن، تبلیغات بسیار زیادی درباره‌ی محصولات لاغری وجود دارد. اما باید هوشیار باشیم و زیر بار هیچ‌یک از این تبلیغات صدمن یک غاز نرویم. به صِرف اینکه در صفحه‌ی اینستاگرام فلان برند، فردی که خود را متخصص می‌داند، شروع به تبلیغ محصول لاغری با استفاده از محتویاتی چون آووکادو و… می‌کند، نباید اعتماد کنیم و سراغ آن محصول برویم. داشتن برنامه‌ای ساده که بتوانیم به آن پای‌بند بمانیم برای لاغر شدن کافی است. پس بهتر است دور چیزهای عجیب‌وغریبی که مثل حواشی دنیای لاغری هستند، یک خط قرمز پررنگ بکشیم.

14- به خودمان فشار نیاوریم
اگر مدام به خودمان فشار بیاوریم و در پی این باشیم که با هر نافرمانی از رژیم غذایی خود را سرزنش کنیم، چیزی جز استرس، افسردگی و خستگی در حفظ رژیم غذایی، برای‌مان باقی نمی‌ماند. پس بهتر است ضمن اینکه حواس‌مان هست که روزانه فقط ۲۰۰ کالری مصرف کنیم، این‌قدر خودمان را محدود و سرزنش نکنیم. واقعیت این است که اگر بتوانیم به خودمان گاهی استراحت بدهیم و بدون احساس گناه و حقارت، خوراکی‌های موردعلاقه‌مان را بخوریم، امکان ایجاد ثبات در رژیم غذایی بلندمدت ما بیشتر می‌شود. ما به این دنیا آمده‌ایم که غذا بخوریم، از غذا لذت ببریم و شاد و پرانرژی باشیم. پس لازم نیست مثل ناظمی سخت‌گیر مدام به خودمان درباره‌ی رعایت رژیمی سفت و سخت نهیب بزنیم. رعایت رژيم خوب است، اما به‌شکل آزاد و بدون دلهره.

15- به برچسب روی مواد غذایی توجه کنیم
برای اینکه در بلندمدت اندام خوبی داشته باشیم و نیز برای نهادینه کردن عادات مثبت در خود، لازم است تا با قدم‌های کوچک به‌تدریج تغییراتی در عادات‌مان ایجاد کنیم. یکی از این عادت‌ها، توجه به برچسب‌های روی مواد غذایی است. با خواندن محتویات هر ماده‌ی غذایی، درنظر گرفتن کالری و… می‌توانیم انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشیم.

منبع : چطور ات کام

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 2

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top