یک روزه نمی شود لاغر شد !!!

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1391/02/18
person.webp 6007
heart.webp 0

یک روزه نمی شود لاغر شد !!!

چاقی و اضافه وزن مشكل شایع این روزگار است و افراد زیادی از كودك و جوان گرفته تا میانسال و سالمند با آن دست به گریبان هستند. چاقی نه‌تنها سلامت افراد را به خطر میاندازد، بلكه از نظر ظاهری هم دردسرساز است.
بنابراین كاملا طبیعی است كه افرادی با هدف سود بیشتر اقدام به تبلیغات غیرواقعی كنند؛ تبلیغاتی كه از لاغرشدن طی یك هفته یا كاهش وزن آسان و بی دردسر خبر می دهد.
اما باید بدانید لاغرشدن هم اصول خاصی دارد كه اگر رعایت نشود، مشكل‌ساز است.‌ یكی از نكات مهمی كه باید در رژیم‌های كاهش وزن رعایت شود استفاده از همه گروه‌های غذایی است؛ به این معنی كه از تمام گروه‌ها باید به مقدار مناسب و توصیه‌شده استفاده شود.
رژیم غذایی متعادل باید شامل همه گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، میوه، سبزی، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات و سهم كمی از روغن‌ها و چربیها باشد. باید از رژیم‌های لاغری كه سبب كاهش وزن سریع می شود، اجتناب كرد و بهتر است كاهش وزن به میزان نیم تا یك كیلوگرم در هفته باشد.

رژیم‌های تك‌خوری، ممنوع !
با توجه به این‌كه بر اساس رژیم‌های لاغری متعادل در هفته فقط باید نیم تا یك كیلوگرم كاهش وزن داشته باشید، شاید این سوال برای شما هم مطرح شود كه كاهش وزن 10 كیلوگرم در هفته چیست؟ چرا در بعضی از تبلیغات ادعا می شود وزن فرد را در مدت یك ماه تا 20 كیلوگرم كاهش می دهند؟ و. ..
این رژیم‌ها برای سلامت فرد دردسرساز است و ممكن است عوارضی جدی ایجاد كند. رایج‌ترین این نوع رژیم‌ها، رژیم‌های تك‌خوری است؛ به‌عنوان مثال رژیم پروتئین نوعی رژیم تك‌خوری است كه در آن گروه غذایی اصلی را كه گروه غلات است، كاملا حذف می كنند و مصرف گروه پروتئین را افزایش می دهند.‌ این رژیم‌ ممكن است موجب لاغرشدن فرد شود، اما آب بدن را نیز كاهش می دهد. پروتئین در بدن به اوره تبدیل و از طریق كلیه‌ها دفع می شود بنابراین مشخص است كه تا چه حد می تواند مشكل‌آفرین باشد.
مواد قندی سوخت اصلی سیستم عصبی محسوب می شود و به همین دلیل حذف نشاسته و مواد قندی از رژیم غذایی موجب بروز عوارضی مانند افسردگی، ریزش مو و حتی كم‌خونی می شود.
با توجه به این که سبزیجات كمترین میزان كالری را دارد، اگر برای لاغرشدن فقط از گروه سبزیجات استفاده كنید نیز با عوارضی مانند كمبود پروتئین، كمبود آهن و B12 روبه‌رو می شوید. بنابراین استفاده از رژیم‌های تك‌خوری 100 درصد اشتباه است.






 

گول تبلیغات را نخورید
میل و اشتیاق مردم برای لاغرشدن با شیوه‌ای آسان و در مدتی كوتاه باعث شده است افراد زیادی به فكر سوءاستفاده بیفتند. اگر بخواهیم وزن را به شیوه‌ای علمی كاهش دهیم به طوری كه فقط چربی بسوزد و ماهیچه و آب بدن از بین نرود، فقط باید به میزان ماهی 2 تا 4 كیلوگرم كاهش وزن داشته باشیم.
ورزش، سوخت‌ و ساز بدن را افزایش می دهد و از این طریق باعث كاهش وزن می شود. بنابراین رژیم اصولی كاهش وزن همراه با ورزش، بهترین شیوه لاغر شدن است.
به گفته وی، كاهش وزن كار چندان راحتی نیست و در مدت یك روز و یك هفته اتفاق نمی افتد‌ به‌طوری كه اگر رژیم غذایی ثابتی داشته باشید، باید 25 تا 30 ساعت بدون توقف پیاده‌روی كنید تا یك كیلوگرم چربی بسوزانید.

آیا با قرص لاغر می شویم؟
خوردن چند عدد قرص، به جای چند ساعت ورزش و رژیم گرفتن كاری ساده به نظر می رسد؛ اما آیا واقعاً چنین شیوه‌ای درست است و هیچ مشكلی ایجاد نمی كند؟
امروزه انواع داروهای گیاهی و شیمیایی برای لاغرشدن در بازار موجود است؛ اما باید دقت داشته باشید هیچ‌یك از داروهای گیاهی به طور مستقیم چربیها را از بین نمی برد و فقط اشتهای فرد را كاهش می دهد.
اگر بخواهید با كاهش اشتها وزنتان را كم كنید، شیوه‌های سالم‌تر و ساده‌تری نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر 15 دقیقه قبل از شروع غذا 2 لیوان آب بخورید یا 30 دقیقه قبل از غذا یك بشقاب سالاد سبزیجات مصرف كنید، اشتهای كمتری خواهید داشت.
داروهای لاغری با نام‌های تجاری مختلفی وارد بازار می شود به همین دلیل هنگام خرید باید دقت داشته باشید دارو حتما تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد ؛ چرا كه در غیر این صورت ممكن است عوارضی برای شما ایجاد شود؛ همچنین خوب است بدانیم در برخی از داروهای غیرمجاز حتی از مواد مخدر برای كاهش اشتها استفاده می شود. اگر رژیم لاغری اصولی باشد و توسط فردی متخصص طراحی شود هیچ‌گونه عارضه‌ای ایجاد نمی كند؛ اما نكته مهم این است كه امروزه مردم برای تهیه رژیم مناسب، لزوما به افراد متخصص مراجعه نمی كنند.‌  اگر پس از استفاده از رژیم دچار ناراحتیهای اعصاب مانند پرخاشگری شدید، احساس سرگیجه و ضعف داشتید و چشم‌تان سیاهی میرفت یا این‌كه ریزش موی شدید پیدا كردید باید هر چه سریع‌تر شیوه‌تان را تغییر دهید.
افرادی كه تا به حال اصلا ورزش نمی كردند و به تازگی همراه با رژیم، ورزش را شروع كرده‌اند، ممكن است اوایل كار ناامید شوند و تصور كنند وزنشان اصلاً كاهش نمی یابد. توده ماهیچه‌ای بدن افرادی كه اصلا ورزش نمی كنند، تحلیل رفته و چربی جایگزین آن شده است. بنابراین با شروع ورزش توده چربی از بین می رود ولی توده ماهیچه‌ای، هم گسترش می یابد و چون ماهیچه وزن بیشتری دارد، اثر كاهش وزن مشخص نمی شود؛ اما هرچه سعی كنید توده ماهیچه‌ای بدن را افزایش دهید به كاهش وزن خود بیشتر كمك كرده‌اید چون توده ماهیچه‌ای سوخت‌و ساز بدن را افزایش می دهد و تنها راه افزایش توده ماهیچه‌ای نیز ورزش است.‌ بنابراین ورزش كردن همراه با رژیمی متعادل و سلامت، بهترین شیوه برای كاهش وزن است.


منبع : سیمرغ

 

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
torob

به جمع ۲۵۰ هزار نفری ما بپیوندید.

در اینستاگرام هر روز تخفیف ویژه داریم!

atisportgroup@
upfooter

برخی از مشتریان ما:

فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
atisport-moshtari3.webp
Top