نکاتی که کوهنوردی را لذت بخش میکند !

whatsapp-share facebook-share telegram-share

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ورود مقاله: 1394/08/11
person.webp 4767
heart.webp 0

کوهنوردی به واقع ورزشی ذهنی می باشد و هدف این مقاله نشان دادن برخی مهارت های روانی است که به یاری آنها قادر خواهید بود ایمن تر و با لذت بیشتر کوهنوردی کنید همانند مهارت های جسمانی. مهارت های روانی نیز قابل یادگیری هستند و بعضی افراد آن ها را ساده تر از دیگران می آموزند.
این مهارتها عبارتند از:
- کنترل اضطراب
- تمرکز حواس
-
اعتماد به نفس
- حل مشکلات


مهارت های کنترل اضطراب
همه کوهنوردان تاثیرات منفی اضطراب را در مراحلی از کوهنوردی تجربه کرده اند و به سهولت می توانند نمونه هائی از این تاثیرات منفی را به یاد آورند. این تاثیرات طیفی از حالت های دلشوره ( ناشی از خستگی ) تا واهمه از رفتن به مسیری را در بر می گیرد که کاملا در حد توانائیهای کوه نورد قرار دارد. اما اگر بتوان برخود مسلط شد; اضطراب جنبه های فایده مند بسیاری هم در بر دارد .
این علائم به خودی خود بد نیستند، برای مثال،افزایش آدرنالین ضربان قلب را افزایش می دهد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به بافت های عضلانی می رسد که به آن نیاز می باشد. افزایش عرق بر روی منافذ پوست نیز احتمال پارگی پوست را کاهش می دهد و دفع ادرار، وزنی را که با خود حمل می کنید پائین می آورد.

راهبردهای بسیار متفاوتی برای کسب آرامش وجود دارد که قابل یادگیری هم هستند و بسیاری از کوه نوردان بسیار توانا این مهارت ها را خود به خود در جریان کوه نوردی می آموزند اما برای دستیابی به هدف خود آن ها را به دو گروه تقسیم می کنیم:

1- راهبرد های آرامش بدنی:
نخستین بار به عنوان مهارتی ابداع شد تا افراد به کمک آن بتوانند کنترل دقیق هر یک از گروههای عضلانی را در بدن خود به دست آورند .این مهارت به هنگام سنگنوردی هم تاثیر مثبتی بر حرکات می گذارد. به این صورت که می توان تنش های ناخواسته را از یک گروه معین عضلات ” به آرامی دور کرد ” و در نتیجه به صرفه جویی در انرژی دست یافت.

2- راهبردهای آرامش ذهنی:
تکنیک دیگر که به نظر می رسد برای کوهنوردان توان زیادی به ارمغان آورد آرامش ناشی از تمرکز فکر است. البته روش های مختلفی برای رسیدن به تمرکز فکری ( مدیتیشن ) وجود دارد اما همه آن ها از طریق کند کردن متابولیسم ( سوخت و ساز ) بدن و مشغول کردن فکر به چیز های ساده و بی ضرر، فکر را آرامش می دهند.

تمرکز حواس
آرامش ذهنی طبیعتا به فن دیگری منتهی می شود که تمرکز نام دارد و در مواقعی که در معرض لغزش قرار دارید برای به دست آوردن دوباره کنترل خود فوق العاده مفید است. چند دقیقه آرام بگیرید و توجه خود را به هر دم و بازدم معطوف دارید. آرام و آسان با استفاده از پرده دیافراگم نفس بکشید. ببینید با هر بازدم چقدر احساس راحتی می کنید.

اعتماد به نفس
شاید بهترین پادزهر در مقابل اضطراب شدید، اعتماد به نفس باشد . اعتماد به نفس زمانی که دچار اضطراب شده اید نمی تواند در غلبه بر آن به شما کمک کند اما در ابتدای کار احتمال مضطرب شدن شما را کاهش می دهد.
مهارت های روحی همانند مهارت های جسمانی به شرایطی که آنها را آموخته ایم وابسته هستند. حصول اعتماد به نفس به سخت کوشی و برنامه ریزی زیادی نیاز دارد.
تجربه قبلی تاثیر قدرتمندی بر اعتماد به نفس دارد . در نتیجه ; بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس در مسیری ” دشوار” آن است که برنامه خود را در مسیر های ” آسانتر ” که شکل مشابهی دارند آغاز کنیم . این مسیرها باید در آغاز ساده باشند و به تدریج دشوارتر شوند. از آنجا که شرایط آب و هوائی ممکن است با برنامه ما همراهی نکند، باید در برنامه خود تغییرات رطوبت هوا را هم منظور کنید و هر تمرین مهارتی و بدنی که با آن تناسب دارد انجام دهید . راه رفتن بدنبال دوستی که فقط کمی از شما بهتر است می تواند راهبردی خوب برای کسب اعتماد به نفس در باره یک سطح بالاتر باشد.

حل مشکلات

سخن آخر آنکه همواره بکوشید در باره کوهنوردی مثبت فکر کنید. به جای آنکه بگویید نمی توانید کاری را از پیش برید، بکوشید از پس مشکلاتی برآیید که مانع انجام آن کار می شود. پس از آن برای هدف هایی برنامه ریزی کنید که شما را قادر به رسیدن به خواسته هایتان می کند.
 
منبع : باشگاه فرهنگی ورزشی پیام

دستگاه ورزشی چگونه در رسیدن به وزن ایده آل به ما کمک  می کند؟

با استفاده از یک دستگاه ورزشی، می توانید روزانه کالری بیشتری مصرف کنید و بعد از گذشت چند هفته، علاوه بر کاهش وزن و شرایط وزن ایده آل، به فیزیک مناسب بدنی خود برسید. هر دستگاه ورزشی، کالری متفاوتی مصرف می کند. برای اطلاع از بهترین شیوه ورزش برای لاغری و میزان کالری مصرفی هر دستگاه ورزشی، بر روی اسم هر یک از آن ها کلیک کنید.

میزان کالری مصرفی تردمیل ، دوچرخه ثابت ، فوتبال دستی ، میز بیلیارد ، میز پینگ پنگ ، دمبل ، دستگاه بدنسازی چند کاره و ایرهاکی را در ادامه مشاهده نمایید.

heart.webp 0

شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید

تعداد رای : 0 میانگین امتیاز : 0

نظرات کاربران در مورد این مقاله

close.webp banner-diet.gif
upfooter
فروشگاه لوازم ورزشی تردمیل دوچرخه ثابت فوتبال دستی میز بیلیارد
میز پینگ پنگ ایرهاکی صندلی ماساژور ماساژور پا
Top